Een shooting brake voor iedereen

Ere wie ere toekomt: het was Mercedes dat als eerste uitpakte met een shooting brake – een break met een fel aflopende daklijn, die achteraan doet denken aan een coupé. Het merk gebruikte die eerst voor de grote CLS, daarna voor de compacte CLA. Wondermooie auto’s. Sierlijk en behoorlijk chic ook, en nog altijd praktisch. In een echte break is de koffer nog wat groter. Bovendien staat een shooting brake laag bij de grond en heeft hij dus een laag zwaartepunt. Het rijgevoel is nauwelijks te onderscheiden van dat van een berline. Maar aangezien Mercedes een premiummerk is, zijn die modellen ook behoorlijk duur in hun klasse.

Dat niet meer merken die koetswerkvariant in hun showroom parkeren, heeft te maken met de waanzinnige populariteit van de SUV, zowel in de categorie van de kleine als de compacte als de grote auto’s. De generalisten – de automerken die in zo veel mogelijk segmenten aanwezig proberen te zijn met betaalbare modellen – hebben hun handen vol met de uitbouw van een SUV-aanbod waarmee ze zo veel mogelijk consumenten bereiken.

Ook Kia is een generalist die meedoet met de SUV-gekte. Het belet het Zuid-Koreaanse merk niet om als eerste in de niet-premiumklasse uit te pakken met een shooting brake. Toen het nieuws bekend raakte dat de Proceed een auto van dat type zou worden, noemde de pers hem al snel de shooting brake voor de gewone man. Lees: betaalbaarder dan de CLA Shooting Brake van Mercedes. Vanaf een prijs van 28.890 euro is dat inderdaad zo, maar goedkoop is dat ook weer niet.

De Proceed wordt niet premium genoemd, maar hij wist ons goed te verrassen met de kwaliteit van de gebruikte materialen en de afwerking. Hij biedt zijn bestuurder ook heel wat stuurplezier, zelfs met de kleinste benzinemotor, die we voor de test meekregen. De vering voelt wat stug aan op een slecht wegdek, maar dat wordt nooit storend. Wel storend is het slechte zicht door de achteruit, een gevolg van de glooiende daklijn.

De Proceed is een wagen om rekening mee te houden. De Proceed is duidelijk een imitatie van de CLA Shooting Brake van Mercedes. Het infotainmentsysteem en de boordplank zijn de enige terreinen waarop hij het moet afleggen van dat voorbeeld. De Proceed moet het nog doen met een klassieke tellerpartij en een klein scherm.

Kia proceed in cijfers

Motor

4-cilinder, turbobenzine, 1353 cc, 140 pk (102 kW)

Max. koppel: 242 Nm bij 1500-3200 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 210 km/u

0-100 km/u in 9,1 seconden

Normverbruik: 5,7 liter/100 km

Testverbruik: 6,9 liter

Emissie: 130 gr. CO2/km

Instapprijs

28.890 euro

+

Afwerking, rijgevoel

Uitzicht achteruit

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content