Nintendo bloedt

Sinds zijn lancering in 2006 wist de gebruiksvriendelijke Nintendo Wii-console met haar verfijnde graphics een breed publiek te bekoren. Gezinnen en vrouwen -- niet meteen de grootste gamers -- gingen overstag. Maar vandaag betaalt de geestelijke vader van Mario Bros de tol voor zijn ongewijzigde strategie. De eind 2012 gelanceerde Wii U mikt nog altijd op dezelfde doelgroep, terwijl Microsoft (Xbox) en Sony (PlayStation) uitpakken met aanzienlijk krachtiger en hoogwaardiger consoles. Het probleem is dat het specifieke publiek dat Nintendo bereikte, nu liever online of op een mobiel toestel speelt. De verkoop van Nintendo-games zit...

Sinds zijn lancering in 2006 wist de gebruiksvriendelijke Nintendo Wii-console met haar verfijnde graphics een breed publiek te bekoren. Gezinnen en vrouwen -- niet meteen de grootste gamers -- gingen overstag. Maar vandaag betaalt de geestelijke vader van Mario Bros de tol voor zijn ongewijzigde strategie. De eind 2012 gelanceerde Wii U mikt nog altijd op dezelfde doelgroep, terwijl Microsoft (Xbox) en Sony (PlayStation) uitpakken met aanzienlijk krachtiger en hoogwaardiger consoles. Het probleem is dat het specifieke publiek dat Nintendo bereikte, nu liever online of op een mobiel toestel speelt. De verkoop van Nintendo-games zit in het slop. In 2013 verkocht het bedrijf 19 miljoen spelletjes, terwijl het op het dubbele had gehoopt. Erger nog, de uitvinder van de Wii vreest zijn boekjaar in maart af te sluiten met een verlies van 190 miljoen euro. Het begon met Angry Birds, en vandaag is het Candy Crush dat boomt. Het mobiele spel, vooral populair in de Free to Play-versie (gratis, maar met betalende opties), trekt almaar meer spelers. Candy Crush Saga is bijvoorbeeld 500 miljoen keer gedownload. Uit een studie van onderzoeksbureau Gartner blijkt trouwens dat het mobiele marktsegment de komende jaren het sterkst zal groeien. Tussen 2013 en 2015 zou de omzet stijgen van 13 naar 22 miljard dollar. Dat is niet zo verwonderlijk: gemiddeld 30 procent van de tijd die we met onze smartphone bezig zijn, spenderen we aan games. Google is de producenten al enkele jaren aan het pushen om zijn Android-platform te gebruiken voor consoles. Gezien het succes van Android op de smartphonemarkt gooien ook kleine producenten die willen doorbreken in de gamingwereld zich op dit open platform. Maar ondanks hun redelijke prijzen heeft nog geen van hen een doorbraak kunnen forceren. De jongste geïnteresseerde is Huawei, dat onlangs de lancering van zijn Tron-console aankondigde. Tron is de nieuwste in het rijtje Android-consoles, na onder meer ook Mojo, Ouya, NvidiaShield, Gamestick, enzovoort. Sommige kenners gaan ervan uit dat dergelijke consoles een belangrijke plaats zullen veroveren in het gaming-ecosysteem. Sinds 2000 zijn spelconsoles verboden in China, waar de overheid de jeugd in het gareel wil houden. Begin januari hebben de lokale autoriteiten dat verbod tijdelijk opgeheven. Tot grote vreugde van de fabrikanten, die een enorm potentieel zien in deze markt. Al blijft het gissen of de Chinese jongeren, die het ondertussen gewoon zijn op hun computer of mobieltje te spelen, naar de winkel zullen hollen om zich een console aan te schaffen. De verkoop van videogames in doosjes boert achteruit. Dat komt uiteraard doordat de huiskamerconsoles van de vorige generatie versleten raken. Waarnemers zien ook een toenemende concurrentie van tablets en onlinegames. Gevolg: consoleproducenten mikken nu ook op onlinegames en pakken volop uit met cloudtoepassingen. Zo spoort PlayStation zijn spelers aan PlayStationPlus te gebruiken, een dienst die toegang geeft tot gratis spelletjes en onlinegames. Nintendo overweegt zijn spelletjes nu toch op andere platformen aan te bieden (onder meer op smartphone), iets wat het bedrijf altijd heeft geweigerd. CHRISTOPHE CHARLOT