Zoals wel vaker gebeurt in een veelbelovende business, mikt het eenvoudige uitgangsidee van TagTagCity op een technologische revolutie: de consument wil overal relevante en actuele informatie kunnen raadplegen op zijn mobiele telefoon. Om aan die behoefte te voldoen, bedacht de starter een 'ideale wereld' waarin alle handelaars, gemeentelijke diensten en historische gebouwen op hun gevel een QR-code aanbrengen. Het is een soort mozaïek van zwart-witte vierkantjes, dat je kunt scannen met je smartphone om zo informatie op te vragen. Een mobiele website, praktische info, foto's, video's, formulieren om te downloaden, kortingbonnen, kortom van alles en nog wat om de nieuwsgierigheid van de surfer meteen te bevredigen.
...

Zoals wel vaker gebeurt in een veelbelovende business, mikt het eenvoudige uitgangsidee van TagTagCity op een technologische revolutie: de consument wil overal relevante en actuele informatie kunnen raadplegen op zijn mobiele telefoon. Om aan die behoefte te voldoen, bedacht de starter een 'ideale wereld' waarin alle handelaars, gemeentelijke diensten en historische gebouwen op hun gevel een QR-code aanbrengen. Het is een soort mozaïek van zwart-witte vierkantjes, dat je kunt scannen met je smartphone om zo informatie op te vragen. Een mobiele website, praktische info, foto's, video's, formulieren om te downloaden, kortingbonnen, kortom van alles en nog wat om de nieuwsgierigheid van de surfer meteen te bevredigen. De uitdaging is nu handelaars en gemeentelijke administraties te overhalen een QR-code op hun deur te kleven, en vooral er relevante informatie aan te koppelen. Daarin ligt de grote knowhow van TagTagCity. Voor de bescheiden som van 5 euro per maand biedt het jonge Brusselse bedrijf zijn klanten een mobiele website aan, die in een mum van tijd online staat en via een QR-code kan worden opgeroepen. Het geheim? "We kauwen het werk voor door de mobiele website van de handelaar vooraf te vullen met bestaande informatie. Gaat hij akkoord, dan plaatsen we de site meteen online. In minder dan een minuut kan de klus geklaard zijn", zegt Olivier Poulaert, CEO en medeoprichter van TagTagCity. Het potentieel is enorm. Volgens een studie van het onderzoeksbureau Gartner gebeurt de helft van de zoekopdrachten op het internet tegenwoordig via een mobiel toestel. Daartegenover staat dat 90 procent van de kleinhandelaars nog geen website heeft die specifiek is bedoeld voor smartphone of tablet. Erger nog, 76 procent van de mobiele surfers klikt een website die voor hen niet voldoet, meteen weg. De handelaars hebben er dus alle belang bij om die leemte te vullen met op zijn minst een basisaanbod, kwestie van de mobiele trein niet te missen. "We bieden iets heel concreets aan voor wie niet noodzakelijk over een ruim budget beschikt", zegt Geoffroy Simon, operationeel directeur en medeoprichter van TagTagCity. Met onze 5 euro per maand noem ik ons graag de easyJet van het mobiele internet. Want ja, we zijn een lagekostenmaatschappij en dat is allesbehalve pejoratief." Amper twee jaar geleden richtten de Brusselaars Olivier Poulaert en Geoffroy Simon TagTagCity op met 6000 euro. Vandaag telt het bedrijf tien medewerkers en groepeert het zijn activiteiten rond twee businessmodellen: het aanbod voor gemeenten via het concept Interactive City met zakenpartner Belfius (zie kader Interactive City), en het aanbod voor handelaars om een scherp geprijsde mobiele website te ontwikkelen. De ambitieuze starter ging snel internationaal om her en der points of interest te vinden. Vandaag omvat de digitale kaart van het bedrijf liefst 2,5 miljoen plaatsen waaraan een mobiele website kan worden gekoppeld. Tegen eind dit jaar hoopt het er 4 miljoen te vinden. In eigen land inventariseerde TagTagCity al 185.000 points of interest, waarvan er 7000 zijn geactiveerd. De verwachtingen zijn hooggespannen. "De echte trigger van onze business zal de onlineconversie zijn", weet CEO Olivier Poelaert. "Als we erin slagen zelfs maar 0,5 procent van onze 4 miljoen points of interest te converteren in mobiele websites, komen we in een mooie groeifase terecht. Want TagTagCity groeit stilaan uit tot de grootste database van kmo's voor Google en Facebook." Die fase wordt zo belangrijk, dat het grote Facebook het Belgische bedrijfje van nabij volgt. Om zijn businessmodelte laten evolueren, lonkt Facebook immers steeds vaker naar zogenaamde SoLoMo-innovaties (social, local, mobile), die optimaal gebruikmaken van geografische informatie over de commerciële omgeving van de mobiele surfer. De strategie van TagTagCity past helemaal in die trend. In juni mogen de oprichters hun project in San Francisco voorstellen aan Mark Zuckerberg en zijn troepen. Het idee van een samenwerking met de Amerikaanse internetreus is dus niet uit de lucht gegrepen. In afwachting van de zakentrip naar de Verenigde Staten zet TagTagCity zijn mobiele avontuur voort in Europa, gesteund door het vertrouwen van nieuwe Nederlandse en Franse investeerders. Zelden gezien voor een Belgische starter: het bedrijf haalde zopas 1,5 miljoen euro vers kapitaal op -- een gevolg van de deelname aan een Startupbootcamp in Amsterdam, een drie maanden durend acceleratorprogramma waarin de geselecteerde bedrijven advies, financiële middelen en ondersteuning van mentors krijgen om hun business vleugels te geven. "Dat programma gaf ons niet alleen de kans om onze globale zichtbaarheid te verhogen en ons zakenmodel verder uit te werken, maar ook om potentiële investeerders te ontmoeten", zegt Geoffroy Simon tevreden. Meteen na afloop van het Startupbootcamp konden Poelaert en Simon het Nederlandse investeringsfonds Javest -- het fonds achter de hotelboekingssite eurobookings.com -- overtuigen om 731.000 euro in hun bedrijf te pompen. "Wij geloven sterk in de strategie van TagTagCity om lokale informatie van kleine kmo's online te zetten", zegt Stefan Bary, algemeen directeur van Javest Investment Fund. "Het is een heel belangrijke markt, die in volle groei is en nood heeft aan gebruiksvriendelijke oplossingen voor lokale handelaars, musea, restaurants enzovoort. TagTagCity zal de extra financiële middelen aanwenden om zijn team uit te breiden met diverse profielen, van IT-ontwikkelaars tot verkopers." Ook de twee oprichters investeerden elk 117.000 euro vers kapitaal in het bedrijf. Daarnaast konden ze twee Franse investeerders, de broers Cyrique en Matthieu Gallienne (neven van Ian Gallienne, de schoonzoon van Albert Frère en gedelegeerd bestuurder van GBL), overhalen om 550.000 euro in TagTagCity te injecteren. Met dat aanzienlijke bedrag wil het bedrijf zijn locatiegebaseerde zoekrobot optimaliseren en internationaal doorbreken. De oprichters gaan ervan uit dat de omzet, die in 2013 ongeveer 250.000 euro bedroeg, in 2014 kan oplopen tot 1,2 miljoen euro. Onlangs sloten ze een overeenkomst met MasterCard voor een commercieel proefproject in Madrid. Het avontuur van TagTagCity lijkt nog maar net begonnen. FRÉDÉRIC BRÉBANT90 procent van de kleinhandelaars heeft nog geen website die specifiek is bedoeld voor smartphone of tablet.