GeoDynamics gaat terug tot de Telenet-technici van de elektro-installateur Synerco uit Lichtervelde. Hun tijdsregistratie was lastig te beheren, tot Proximus een dienst voor plaatsbepaling lanceerde. Industrieel ingenieur elektronica Peter Vermeesch en informaticus Stijn Stragier zagen daar potentieel in. Zij werkten toen voor een filiaaltje van Synerco, dat zich moest bezighouden met industriële domotica. Toen Synerco moest besparen, mochten ze zich in hun verlieslatende filiaal inkopen en de leiding nemen. De automatisering van de mobiele tijdsregistratie werd hun doel. Wim Beazar, die zijn IT-onderneming Compex aan Siemens had verkocht, stapte in als businessangel.
...

GeoDynamics gaat terug tot de Telenet-technici van de elektro-installateur Synerco uit Lichtervelde. Hun tijdsregistratie was lastig te beheren, tot Proximus een dienst voor plaatsbepaling lanceerde. Industrieel ingenieur elektronica Peter Vermeesch en informaticus Stijn Stragier zagen daar potentieel in. Zij werkten toen voor een filiaaltje van Synerco, dat zich moest bezighouden met industriële domotica. Toen Synerco moest besparen, mochten ze zich in hun verlieslatende filiaal inkopen en de leiding nemen. De automatisering van de mobiele tijdsregistratie werd hun doel. Wim Beazar, die zijn IT-onderneming Compex aan Siemens had verkocht, stapte in als businessangel. De starter deed een paar dingen meteen goed. Hij koos in 2004 voor de ontwikkeling van een onlinedienst in de cloud, in plaats van een toepassing die lokaal bij klanten werd geïnstalleerd. Dat maakte de aansluiting en het onderhoud eenvoudiger. De ondernemers woonden nog thuis, er was geen personeel, dus de kosten waren laag. De problemen begonnen toen de eerste versie af was. Er werd een verkoper aangenomen. Dan kwam de ontnuchtering. "Proximus rekende 15 cent voor elke plaatsbepaling. Dat maakte onze dienst te duur. We konden die prijs niet omlaag krijgen. Ondertussen was het geld op", vertelt Stragier (34). De starters begonnen overdag bij Digipolis te programmeren, terwijl ze 's nachts voor hun eigen winkel werkten. Het was 2005, de glorietijd van Option. Mobiel dataverkeer brak door. Stragier: "Je had bijna overal dekking. Je betaalde 7 euro per maand voor een nationaal abonnement en je kon 300 posities per dag versturen in plaats van 2", herinnert Stragier zich. SysTech uit Taiwan leverde een IntelliTrac-zwarte doos voor inbouw in voertuigen. Via gps registreerde die de verplaatsingen. Versturen ging via GPRS. Bij GeoDynamics heette hij de IntelliTracer. "Volgens de Belgische wetgeving worden arbeiders op weg naar de werf betaald in kilometers, vervolgens in werkuren en daarna weer in kilometers. We koppelden de IntelliTracer aan een badgelezer. Als iemand in- of uitstapte, liet hij zijn badge lezen en aan het einde van de dag had je een perfecte urenregistratie", vertelt Peter Vermeesch (38). De eerste klanten waren Huro Dakbedekking uit Oostnieuwkerke, met 30 bestelwagens, en de aannemer Chris Vuylsteke uit Meulebeke. "Zij maakten reclame bij andere bedrijven. De telefoon begon te rinkelen." Een verkoper was er niet meer. Vanuit hun kleine kantoortje in Ieper deden Vermeesch en Stragier toen alles zelf. KBC leende hun voor drie maanden het geld voor hun eerste palet toestellen. Tussendoor kreeg het duo een briefje van een advocaat, waarin stond dat zij met hun toenmalige firmanaam, Milestone Technology, een inbreuk pleegden op het merkenrecht. Sindsdien draagt hun bedrijf dezelfde naam als het product, GeoDynamics. "We beseften het niet, maar er waren klanten die hun investering in de zwarte doos, de badgelezer en de installatie in anderhalve maand terugverdienden", zegt Vermeersch. "Wij waren een prikklok in de auto. Wie zijn tijdsregistratie vroeger op papier invulde, schreef 16 uur, nooit 15.50 uur. Op die manier wonnen onze klanten tien minuten per arbeider per dag. Wij vroegen 24 euro per maand, alles inbegrepen. Dat was minder dan een uurloon van een arbeider. Als ze dan met zijn vieren of vijven in die auto zitten, is er geen discussie over de rendabiliteit van die investering." Betrouwbaarheid was cruciaal. Op aangeven van GeoDynamics bouwde Systech daarvoor onder meer een klok in zijn IntelliTrac. Op die manier was er ook tijdsnotatie wanneer er geen tijdstip uit het gps-signaal kon worden berekend. "Mensen werk geven en hen goed aansturen hebben we met vallen en opstaan moeten leren", stelt Vermeersch. "In het begin verwachtten wij evenveel van de werknemers als van onszelf. Onze eerste installateur begon vroeg, maar als hij om 18 uur naar huis wilde, vonden we dat nog vroeg en gaven hem nog een paar opdrachten. Wij begonnen om 10 uur, maar we hielden pas om 3 uur op." Vandaag telt GeoDynamics 25 werknemers, 27 met de zaakvoerders bij. "Als we om één reden succesvol zijn, dan wel door onze focus", verklaart Stragier. "Wij richten ons op bouw- en servicebedrijven en op bestel- en lichte vrachtwagens. Nooit op trucks zoals Transics, die meestal internationaal werken." De twee geven hun bestuurders Emmanuel Claus (ex-Synerco) en Wim Beazar krediet voor die aanpak. "We moesten erin slagen met één product al onze klanten te bedienen, adviseerden zij. Als een klant plots iets totaal anders vroeg, moesten we weigeren. Maar als vijf klanten dat vroegen, dan moesten we erover nadenken. Dan was dat iets dat leefde", schetst Vermeesch. De eerste versie van GeoDynamics was rigide. Pas in de derde versie kon je de tijdsregistratie via parameters aanpassen. Vermeesch: "Vandaag kunnen we het systeem ter plekke bij de klant instellen. Wanneer we vertrekken, heeft hij de gegevens voor zijn loonfiches. Wie bestelt, kan bij wijze van spreken de volgende week starten. We hebben kant-en-klare koppelingen naar tientallen sociaal secretariaten en bedrijfsbeheersystemen." Loonberekening doet GeoDynamics niet. De nichespeler heeft vandaag 2074 bedrijven als klant met alles bijeen 20.000 voertuigen. De gemiddelde maandelijkse vergoeding is naar ongeveer 19 euro euro gezakt, hoofdzakelijk door de daling van de tarieven voor mobiele data. De concurrentie heet Ram Mobile Data, ITmobile en nog zo'n 50-60 andere bedrijven die actief zijn in track & trace. "Wij behoren tot de duurste. Goedkope toepassingen voor antidiefstal behoren niet tot onze doelgroep", schetst Stragier. De cashflow was vorig jaar 1,8 miljoen. Gaan de West-Vlamingen internationaal? Komen er overnames? "We willen in de eerste plaats stabiliteit. Dat is bij ons nog maar iets van de laatste twee jaar", zegt Stragier, intussen vader van twee kinderen. "We hebben nu teams voor support, verkoop, administratie en ontwikkeling. Telkens zijn daar een paar sleutelfiguren die de boel trekken en die mensen verantwoordelijkheid geven. Er is een bonusplan (waardoor GeoDynamics zijn werknemers fiscaal gunstig tot 3131 euro extra kan uitkeren, afhankelijk van de bedrijfswinst, nvdr). We hebben een feestcomité. Vorige maand zijn we met de familie naar Bellewaerde geweest." "In België kunnen we bij bestaande en nieuwe klanten nog serieuze omzetgroei boeken. Twee jaar geleden hadden we in Wallonië bijna niets. Nu hebben we daar verkopers", zegt Vermeesch, die binnenkort ook vader wordt. "Begin dit jaar is er een nieuw KB gepubliceerd over de voorafgaandelijke registratie van bouwvakkers op grote bouwwerven. Dat valt perfect in onze focus. In geen tijd hebben zich 200-300 klanten ingeschreven. De complexiteit van de Belgische wetgeving is voor ons een luxe." Overnames zijn niet aan de orde. "Wij krijgen aanbiedingen, maar het is niet de juiste strategie. Je kan beter klanten overnemen dan een bedrijf", oordeelt Stragier. GeoDynamics rolt intussen zijn vijfde versie uit. Wie een nieuw contract aangaat, kan daar zonder meerkosten op overstappen. Tijdsregistratie kan nu via apps, inbellen, sms, of nog altijd met een badge. De ploeg van Vermeesch werkt aan modules voor gesofisticeerde planning en nacalculatie. De wilde jaren zijn voorbij. "We werken regelmatiger. En we wonen niet meer bij onze ouders", lacht Stragier. BRUNO LEIJNSE, FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER"Mensen werk geven hebben we met vallen en opstaan moeten leren" "Onze bestuurders adviseerden met één product al onze klanten te bedienen. Als een klant plots iets totaal anders vroeg, moesten we weigeren"