Wie aan plezierjachten denkt, denkt in de eerste plaats aan het mondaine leven in badsteden als Saint-Tropez. Maar ook in onze Belgische havens zie je tegenwoordig steeds meer plezierboten. Om hoeveel jachten het precies gaat, is moeilijk te achterhalen. Heel wat eigenaars registreren hun boot in het buitenland, liefst onder een goedkope vlag waar ze weinig of geen BTW betalen. Officiële cijfers zijn er dus niet, maar Stephan Wirken - algemeen directeur van het Antwerpse Navi-Sell - heeft een goede kijk op de markt. Volgens hem tellen de Belgische havens in totaal 9450 jachten: 1800 in Nieuwpoort, 1300 in Blankenberge, 750 in Oostende en 600 in Zeebrugge. En dan zijn er nog de binnenhavens en de 'trailerbare' boten, goed voor nog eens 5000 stuks.
...

Wie aan plezierjachten denkt, denkt in de eerste plaats aan het mondaine leven in badsteden als Saint-Tropez. Maar ook in onze Belgische havens zie je tegenwoordig steeds meer plezierboten. Om hoeveel jachten het precies gaat, is moeilijk te achterhalen. Heel wat eigenaars registreren hun boot in het buitenland, liefst onder een goedkope vlag waar ze weinig of geen BTW betalen. Officiële cijfers zijn er dus niet, maar Stephan Wirken - algemeen directeur van het Antwerpse Navi-Sell - heeft een goede kijk op de markt. Volgens hem tellen de Belgische havens in totaal 9450 jachten: 1800 in Nieuwpoort, 1300 in Blankenberge, 750 in Oostende en 600 in Zeebrugge. En dan zijn er nog de binnenhavens en de 'trailerbare' boten, goed voor nog eens 5000 stuks. Volgens Tony Van Wulpen van Nautibel, de vereniging van bedrijven uit de sector, heeft België in totaal 10.000 ligplaatsen, waarvan ongeveer 7700 aan de kust. "Maar ondanks het stijgende aantal ligplaatsen - onder meer door de komst van vele kleinere havens in het binnenland - blijven er toch zo'n 1000 tot 1200 boten in ons land wachten op een ligplaats. Een gevolg van de stijgende belangstelling voor de pleziervaart." Wirken schat dat 3500 Belgen een jacht in het buitenland hebben: ruwweg 70 % in Zuid-Frankrijk, 20 % in Spanje en 10 % in de Caraïben. Een handvol Belgen heeft een vaste ligplaats in Nederland. Frankrijk blijft hoe dan ook dé geliefde plek voor Belgen die met hun (grotere) plezierboot de zon willen opzoeken. Logisch, want wie tegenwoordig naar de Franse Zuidkust wil, stapt in Brussel in de TGV en is vijf uur later in Marseille. Eventueel kunt u in Charleroi een vlucht nemen met Ryanair naar Carcassonne of Montpellier, en zo bent u op enkele stappen van het bekende maritieme vakantieoord La Grande Motte. Maar hoeveel kost zo'n jacht nu eigenlijk? Het is mogelijk om al voor 5000 euro een tweedehandsbootje op de kop te tikken, maar doorgaans moet u toch wat dieper in de buidel tasten. Theo van Rijswijk, een Nederlander, is gespecialiseerd in wereldwijde aankoopkeuringen en 'vooraankoopinspecties' van jachten. Volgens hem moet u voor een bescheiden plezierboot gemiddeld 40.000 euro neertellen. Harro van Dalen, bedrijvig bij Hiswa (de Nederlandse vereniging voor de watersportindustrie), legt de lat wat hoger: "Een nieuw jacht uit de populaire elfmetercategorie kost ongeveer 150.000 euro." In eigen land is Escape Sailing Yachts in Antwerpen gespecialiseerd in de verkoop van de betere zeiljachten, zoals de Deense X-Yacht en de Engelse Moody. Bedrijfsleider Eddy Verbinnen: "Onze nieuwe jachten beginnen bij 75.000 euro voor een boot van negen meter en gaan tot 3 miljoen euro voor eentje van 22 meter. Exclusief BTW." Wilt u niets minder dan een custom built aluminium zeiljacht van 25 meter, moet u tot 10 miljoen euro neertellen. Op welke manier financiert de Belg zijn nieuwe jacht? Bij Navi-Sell betalen de klanten vooral contant, maar ook wel via een afbetalingsplan. Bij Escape Sailing Yachts wordt een jacht in 70 % van de gevallen gekocht, leasing is goed voor de overige 30 %. Er wordt wel eens via Frankrijk gekocht, want daar bedraagt de BTW maar 10 %. Timesharing is weinig populair. Tweedehandsjachten worden bijna uitsluitend cash betaald. Steven De Becker van het Brugse Admiraal International Yacht Brokers: "Leasing gebeurt hier bijna nooit, omdat de waarde van een tweedehandsboot moeilijk te bepalen valt." Maar de aankoopprijs is nog maar een begin. Voor het liggeld, de verzekering, het verbruik en het onderhoud mag u rekenen op jaarlijks zo'n 10 à 15 % van de waarde van het jacht. "Voor onderhoud, reparaties en brandstof moet je zo'n 1500 euro per jaar reserveren," meent Nico de Wit van het Nederlandse Intramar Yacht Verzekeringen. "Een verzekering begint bij 400 euro per jaar en met een Noordzeedekking erbij 600 euro." Ook bij Belgische verzekeraars is het verzekeren van uw jacht zeker niet de zwaarste kost: een omniumverzekering voor een boot met een lengte van twaalf meter kost u gemiddeld 1000 euro per jaar. Een nieuw jacht vergt de eerste twee jaar bijna geen onderhoud en bovendien geniet u dan doorgaans garantie. Bij een tweedehandsjacht kunnen de onderhoudskosten wel erg hoog oplopen. De aanschafprijs lijkt vaak interessant, maar als de motor en de zeilen aan vervanging toe zijn, bent u al snel 40.000 euro armer. Of wat dacht u van een nieuwe instrumentenset voor 12.500 euro, weliswaar inclusief automatische piloot? En is uw boot aangetast door osmose (een soort rotting bij polyesterboten), dan betaalt u 6000 euro voor een behandeling. Ook het verbruik is een kostenfactor, maar bij een zeiljacht is die verwaarloosbaar. Eddy Verbinnen van Escape Sailing Yachts: "Met twee volle dieseltanks van 200 liter kan een zeilboot bijna een volledig seizoen varen. De motor verbruikt maar twee à drie liter per uur." Bij motorjachten is de brandstof echter de hoogste kost. Een verbruik van zestig liter per uur per motor is geen uitzondering, zodat sommigen om de paar weken 10.000 liter moeten bijtanken. Het motoronderhoud staat in verhouding tot het verbruik. Bij een zeiljacht is één groot onderhoud van 200 euro per jaar meestal al voldoende. Ook de kosten van een ligplaats wegen aanzienlijk door in uw budget. In België ligt die volgens Rony Meykens, beheerder van de Vlaamse Yachtingfederatie, gemiddeld tussen 500 en 750 euro per jaar. Een voorbeeld: de Mercator Jachthaven van Oostende rekent jaarlijks een vast bedrag van 500 euro aan, plus 15 euro per meter. Voor een jacht van twaalf meter betaalt u hier dus 680 euro per jaar. "Toch ligt de prijs in de gemiddelde Belgische haven hoger," beweert Eddy Verbinnen van Escape Sailing Yachts. "Tussen 1000 à 2000 euro." Het Franse Port Napoléon rekent u echter 2000 euro aan, en het echte zuiden van het land is nog een stuk duurder: tot 7000 euro voor een jacht met een lengte van twaalf meter. Als u van plan bent om zelf een jacht aan te schaffen, is het belangrijk om goed voorbereid te zijn. Peter Klaassen is beheerder van een interactieve botensite (www.webyachts.nl) die koper en verkopers met elkaar in contact brengt. "Het allerbelangrijkste bij de aankoop van een jacht is die te laten taxeren en controleren door een expertisebureau." Zeker als u een tweedehandsvaartuig aanschaft, laat u best een onderzoek uitvoeren door een erkend expert, met inbegrip van een oliestaal, een compressiemeting, een osmosetest en een nazicht van de zeilen bij een zeilboot. En u moet een proefvaart doen. Eddy Verbinnen van Escape Sailing Yachts is het hiermee eens. "Wie tweedehands koopt, schakelt best een expert in. Zeker bij een boot die ouder dan acht jaar is," weet hij. "De extra kosten van 500 euro wegen niet op tegen het risico van een slechte koop. Bovendien vindt zowat elke expert zelfs op een mooie, recente boot een defect dat meer dan 500 euro kost om te herstellen."Koopt u nieuw, hoed u dan voor onbekende of nieuwe merken. Ieder jaar worden op de grote boat shows nieuwe merken voorgesteld die een jaar later weer van het toneel verdwijnen. Erg vervelend voor onderdelen, garantie en eventuele constructieproblemen. Kiest u voor een motorjacht, dan hebt u het voordeel dat daar weinig kennis voor nodig is. Een zeilboot daarentegen vereist heel wat techniek en inspanning. Harro van Dalen van Hiswa raadt dan ook aan: "Probeer op voorhand uw vaarbewijs te halen. Het is niet verplicht, maar levert wel veel nuttige basiskennis op."Ten slotte moet u op voorhand een berekening maken van de tijd die u per jaar kunt besteden aan uw jacht. Nico de Wit heeft bij Intramar Yacht Verzekeringen al vaker teleurstellingen meegemaakt. "Beide partners én de kinderen moeten absolute zeeliefhebbers zijn, anders gaat het gegarandeerd mis," waarschuwt hij. "Daarom doet een potentiële koper er goed aan eerst een paar keer een boot te huren."Het huren van een jacht is een fenomeen dat de jongste jaren steeds meer aan populariteit wint. Rony Meykens van de Vlaamse Yachtingfederatie: "Het voordeel van het charteren is duidelijk. Je hoeft geen dure boot te kopen en hebt dus ook geen onderhoudskosten. Dat maakt het voor meer mensen betaalbaar."Een andere grote voorstander van het huren van een jacht is televisiemaker Paul Jambers, die samen met zijn echtgenote Pascale Naessens de videofilm 'Samen onder zeil' opnam: een reisreportage, gefilmd op een gehuurde zeilboot. Jambers huurt al meer dan tien jaar een boot, en trekt twee à drie keer per jaar naar verre oorden: de Caraïben, Polynesië, de Virgin Islands, Mexico enzovoort. "Vooral als je vaak exotische bestemmingen opzoekt, is het huren van een boot de beste keuze," zegt Jambers. "De boot moet immers ter plaatse raken. Wie een eigen jacht heeft, moet dan steeds zelf die verre trip ondernemen. Of hij kan bemanning inhuren, maar dat is natuurlijk alleen weggelegd voor de happy few." Ook voor wie weinig tijd heeft, is het huren van een jacht vaak de ideale oplossing. "Het is de geschikte formule voor personen die niet voortdurend willen bezig zijn met varen," aldus Jambers. "Eigenlijk is de aankoop van zo'n boot alleen rendabel als je een wereldreis wilt maken. Het huren voor een lange periode is een dure grap."Voor zijn talrijke trips huurt Jambers alleen bij de grote verhuurmaatschappijen zoals Sunsail en The Moorings. "Daar mag je rekenen op een uitstekende service en een correcte afhandeling. Bovendien hebben ze basissen overal ter wereld, waar je kan kiezen uit een uitgebreid aanbod." Wat kost het huren van een jacht? Dat hangt uiteraard af van de grootte, de locatie en het tijdstip. Reken in het hoogseizoen maar op zo'n 1000 euro per week voor een 9 meter lang zeiljacht of 1200 euro voor eentje van 12 meter. Voor de echt grote jachten durft men prijzen van meer dan 20.000 euro per week aan te rekenen. Toch kan het goedkoper: in België of Nederland vindt u bescheiden bootjes vanaf 350 euro voor een week, weliswaar in het voor- en naseizoen. Zeker het overwegen waard als u eerst wilt testen of varen op zee wel iets voor u is. VISIE 119 FISCAAL 120 Roel Van Espen Willy van Damme"Beide partners en de kinderen moeten absolute zeeliefhebbers zijn, anders gaat het gegarandeerd mis."