> De McKinseyloopbaan. Bruno Holthof werkte bij de consulent van 1989 tot 2003. Hij begon in het kantoor in Brussel. Na twee jaar legde de arts van opleiding (met een Harvard-MBA erbovenop) zich toe op de gezondheidzorg. "Ik werd partner in de sector van de gezondheidszorg. Dat behelst ziekenhuizen, verzekeraars, medische producten, farmaceutische nijverheid. Dus alles rond gezondheid." Bruno Holthof adviseerde onder andere het directiecomité van een belangrijke Amerikaanse farmaceutische klant. Later volgde hij die klant naar het hoofdkantoor in New Jersey. "Het was letter...

> De McKinseyloopbaan. Bruno Holthof werkte bij de consulent van 1989 tot 2003. Hij begon in het kantoor in Brussel. Na twee jaar legde de arts van opleiding (met een Harvard-MBA erbovenop) zich toe op de gezondheidzorg. "Ik werd partner in de sector van de gezondheidszorg. Dat behelst ziekenhuizen, verzekeraars, medische producten, farmaceutische nijverheid. Dus alles rond gezondheid." Bruno Holthof adviseerde onder andere het directiecomité van een belangrijke Amerikaanse farmaceutische klant. Later volgde hij die klant naar het hoofdkantoor in New Jersey. "Het was letterlijk de ondersteuning van de CEO van een bedrijf met 120.000 werknemers. Daar heb ik het belang geleerd van de juiste mensen op de juiste plaats." Sinds 2004 leidt Bruno Holthof Ziekenhuisnetwerk Antwerpen (ZNA). "Het had tijdens mijn loopbaan bij McKinsey al een paar keer gekriebeld om de overstap naar de gezondheidzorg te doen. Ik viel voor de uitdaging om een organisatie te leiden van 6000 mensen, gekoppeld aan de professionalisering van de ziekenhuissector in België." > De McKinseystempel. "Ik heb er een zeer sterk analytisch vermogen ontwikkeld. Ik kan heel snel situaties inschatten, in kaart brengen. Problemen en mogelijke oplossingen identificeren. Ook de ploeggeest is typisch. Je ontwikkelt een zeer diepgaande expertise, maar tegelijk moet je ongelooflijk goed kunnen samenwerken. Dat pas ik vandaag ook toe in de ziekenhuizen. Het ZNA heeft wereldwijde topexperts in huis. Zeer slimme breinen. Ze weten het uiteraard beter in hun domein, maar je moet ervoor zorgen dat ze kunnen samenwerken. De experts zijn zo supergespecialiseerd, dat er meer en meer behoefte is aan samenwerking tussen verschillende experts. Die combinatie is fantastisch. Een topexpert, die ook nog kan samenwerken. Een dokter alleen, een oncoloog, een hematoloog, een radiotherapeut alleen, is niet meer effectief. Je integreert de verschillende disciplines in de uiteindelijke zorg die de patiënt wil ontvangen." > Het McKinseynetwerk. "Een enorm sterk netwerk. McKinsey vereist een zeer intense professionele inzet. Dus er wordt eigenlijk keihard gewerkt. En tegelijk slaag je er toch in om enorme persoonlijke vriendschappen te sluiten. Die zijn blijvend. Het zijn internationale netwerken. Ik heb zeer goede vrienden over de hele wereld. Latijns-Amerika, Noord-Amerika, Australië, Azië, Europa. Ik ken op elk continent iemand waarmee ik zeer intense momenten heb beleefd. Je kan elkaar jaren niet zien, en dan kom je elkaar ergens tegen. Al die momenten komen dan terug. "McKinsey is erg prestatiegedreven, maar ten bate van de klant. Er is nauwelijks onderlinge competitie. Op geen enkel niveau. Dat leidt tot een zeer grote bereidheid om kennis en ervaring uit te wisselen. We noemen dat het kennisnetwerk van McKinsey. Die informatie-uitwisseling was nooit een probleem. Tenzij het om vertrouwelijke klanteninformatie ging."