De fiets die ik vorig jaar voor mijn vijftigste verjaardag heb gekregen, is te veel op stal gebleven," zegt Jan Vandenwyngaerden. De chief executive officer van het Belgische filiaal van het Nederlandse uitgeefconcern Wolters-Kluwer denkt dat er ook dit jaar nog weinig tijd zal overblijven voor zijn hobby. Met de raad van bestuur is deze week in Amsterdam immers een driejarenplan afgesproken dat aan de Mechelse divisie opnieuw de ruimte biedt om groeiambities te koesteren. "Vanaf november beginnen we hier aan de hertekening van onze bovenstructuur en het divisiemanagement," weet ...

De fiets die ik vorig jaar voor mijn vijftigste verjaardag heb gekregen, is te veel op stal gebleven," zegt Jan Vandenwyngaerden. De chief executive officer van het Belgische filiaal van het Nederlandse uitgeefconcern Wolters-Kluwer denkt dat er ook dit jaar nog weinig tijd zal overblijven voor zijn hobby. Met de raad van bestuur is deze week in Amsterdam immers een driejarenplan afgesproken dat aan de Mechelse divisie opnieuw de ruimte biedt om groeiambities te koesteren. "Vanaf november beginnen we hier aan de hertekening van onze bovenstructuur en het divisiemanagement," weet Vandenwyngaerden. De organisatie wordt daarvoor opgedeeld in business units. "Vroeger waren we meer productgeoriënteerd. We willen ons nu meer richten op onze marksegmenten met een geïntegreerd aanbod."Praktisch gebeurt dat door het werk te organiseren via businessunits die de verschillende profielen van de klanten van Kluwer volgen. Zo komen er aparte bedrijfseenheden voor de publieke sector, voor de advocatenkantoren en voor accountants. Deadline voor deze reorganisatie is 1 januari 2006. Met de nieuwe structuur wil Kluwer proberen om de omzet op te krikken. Dat was de jongste jaren door de opkomst van kosteloze informatie op het internet een probleem geworden voor de onderneming uit Mechelen. Door bovenop het aanleveren van content ook bepaalde softwarepakketten en opleidingen aan te bieden, hoopt Vandenwyngaerden de klanten te overtuigen van de toegevoegde waarde van Kluwer. Bij zijn aantreden beschouwde Vandenwyngaerden het als zijn opdracht om stabiliteit in de organisatie te brengen. Hij geeft toe dat hij daarin niet helemaal is geslaagd. "Toen ik begon, was dit bedrijf nog volop bezig met de uitvoering van een herstructureringsplan," zegt hij. "Daardoor viel het personeelsaantal terug van 850 naar 700. Het heeft geduurd tot voor de zomer eer dat was uitgevoerd, maar ik ben uitermate tevreden met de samenwerking tussen de sociale partners." Bovendien investeerde Kluwer in de vereenvoudiging van de interne, administratieve structuur. Dat verzwaarde de opdracht. "En de omgeving is hier nogal complex. Naast de publishingactiviteiten - goed voor een duizendtal producten - hebben we ook de divisies Kluwer Software en Kluwer Opleidingen. Het duurt even voor je een overzicht hebt."Maar het leed is geleden. Kluwer werft de komende weken zelfs 25 verkopers aan. Dat betekent voor Kluwer Mechelen een verdubbeling van het aantal verkopers. Een positief teken voor de organisatie die uit een diep dal komt? Vandenwyngaerden nuanceert: "Ook in 2003 en 2004 werd hier operationeel winst gemaakt. De investeringen in IT en het sociale reorganisatieplan hadden hun impact op onze resultaten, maar we brachten er onze kostenstructuur mee naar beneden, dus is ons bedrijfsresultaat nu stijgend. Ons volgende doel is de omzet op een realistische manier verhogen."IS: gedelegeerd bestuurder van Kluwer. VRIJE TIJD: fietsen. R.B.