EEN PLAATJE VAN GROEI

IN EENHEDEN.

Hoewel iedereen in de sector ervan overtuigd is dat geografische informatiesystemen snel aan populariteit winnen, is het moeilijk om dat met cijfers te staven. Zowel het Nationaal Geografisch Instituut als het Nationaal Instituut voor de Statistiek – primaire bronnen van kaarten, respectievelijk gegevens – houden daarover geen relevante gegevens bij. Volgens Dataquest vertoont de wereldmarkt in GIS-systemen slechts een matige groei, zeker vergeleken met “business intelligence”-software (zie grafiek). Dat laatste zijn de ondervragings-, rapporterings- en on line analytical processing– of Olap-programma’s van bedrijven als Cognos, Business Objects, Hyperion, IBM en andere…

“De prijzen dalen, maar het volume stijgt,” vat marketing communications manager Koenraad Beyaert van Tele Atlas de situatie samen. Of het resultaat van die vermenigvuldiging positief uitvalt, laat hij in het midden. De trend geldt zowel voor de GIS-kaarten als voor de programma’s. “De overheidsmarkt raakt verzadigd. Je kan geen straten uitvinden,” zegt Beyaert. Tele Atlas, een 50/50 joint venture tussen Bosch en de familiale Janivo-holding van de Nederlander Jos De Pont, brengt heel Europa in kaart en zit nog altijd in de investeringsfase. In België is de concurrentie met Rama Corporation keihard. “De prijzen gaan altijd maar naar beneden, hoewel wij de enige twee zijn met een volledige database van België,” zegt zaakvoerder Herman Raes. Zijn bedrijf beperkt zich strikt tot ons land en heeft de dure investering in de database nu achter de rug. “Vorig jaar was er 11 miljoen frank winst voor belastingen en bijna 40 miljoen frank omzet,” glundert Raes. Rama probeert zijn data altijd met een stuk soft- of hardware te leveren: high-end navigatiesystemen, loggingsystemen, maatsoftware.

De kaarten zelf noemt project manager Henri Van Oosterwyck van het pas opgerichte Esri Belux ( Esri, Eurosense, Walphot) een “productiegebeuren”. Esri Belux vertegenwoordigt de Amerikaanse GIS-marktleider Esri (79% groei in drie jaar, 223 miljoen dollar omzet in 1997) en is een afsplitsing van luchtfotospecialist Eurosense, die onder meer materiaal leverde voor de nieuwe grootschalige kaart van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Maar ook de softwarebusiness is veranderd. “Nu werk je met een Pentium van 50.000 frank en software van 80.000 frank. Een paar jaar geleden had je daar een werkstation van 700.000 frank en een miljoen frank aan programma’s voor nodig,” zegt Van Oosterwyck. Het Brusselse BGI ontwikkelde Star for Urbis, een eenvoudig GIS-pakket voor de Urbis-kaart van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Kaart incluis kost het 50.000 frank. “Daar kan je niet van leven,” geeft BGI toe, “wij moeten het van de diensten hebben.”

Dataquest voorspelde in april dat GIS-softwareproducenten uiteindelijk in het huwelijksbootje zullen stappen met ontwikkelaars van business intelligence-systemen. GIS is een zaak voor het management geworden, beide softwarefamilies zijn complementair.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content