Podcaster en specialist in duurzaam ondernemen Britt Buseyne over de ZAAM-campagne van Lidl.
...

Podcaster en specialist in duurzaam ondernemen Britt Buseyne over de ZAAM-campagne van Lidl.De afgelopen weken pakte de supermarktketen Lidl uit met een campagne rond zijn duurzame assortiment. Dat wordt voortaan verkocht onder de naam ZAAM, tonen de affiches in het straatbeeld. In samenwerking met het Gentse pr-agentschap Yapado betrok Lidl ook enkele influencers bij de campagne. Bekende gezichten kregen daarvoor twee onaangekondigde pakketten in de bus. Twee T-shirts van Stanley en Stella met de opdruk ZAAM, gevolgd door een totebag gevuld met producten als bananen, chocolade en room, maar hier en daar ook met zalm en garnalen. Door influencers bij de campagne te betrekken wil Lidl zijn klanten er ook digitaal van overtuigen dat duurzaamheid niet duur hoeft te zijn. Maar is onaangekondigd merchandise en voedsel opsturen, zonder enige kennismaking of overleg met ambassadeurs, echt de beste manier om dat te bewijzen? Behalve de opzichtige merkvermelding hebben de T-shirts schijnbaar niets te maken met het duurzame aanbod van Lidl. Bovendien heeft ook organisch katoen een flinke impact op onze planeet, zeker als het gewoon in de kast blijft liggen. Want ja, ook influencers flaneren liever in zelfgekozen tweedehandse vondsten. Totebags moet je een kleine honderd keer opnieuw gebruiken voor ze ecologisch voordeliger zijn dan een plastic wegwerpzak. Het zou ook geen verrassing mogen zijn dat influencers met aandacht voor duurzaamheid veelal vegetarische of veganistische producten gebruiken. Eerder dan op de socialmediafeed zullen de onaangekondigde room, zalm en garnalen dus aan de achterkant van de koelkast of - erger - in de vuilnisbak belanden. Een pakket voedselverspilling, iemand? Nochtans lijkt Lidl zijn duurzaamheidsstrategie wel serieus te nemen. Eerder dit jaar lanceerde de discounter ook al zijn eigen ecoscore voor producten, en werd Head of Sustainability Philippe Weiler verkozen tot Nederlandstalige CSR Professional of the Year. De influencerstrategie van de laatste weken lijkt dan ook niet te passen bij de langetermijnrelaties met de stakeholders, die Lidl naar eigen zeggen hoog in het vaandel draagt. Wordt dus het geen tijd, Lidl, om een einde te maken aan merkshirts en katoenen zakken? Om influencers te behandelen als echte mensen, in plaats van zielloze digitale uithangborden?