‘Een orkest is ook een bedrijf’

Dominique Soenens Freelancejournalist

“Muziek verzacht de zeden. Het is een cliché, maar ik geloof daar heilig in”, zegt Jo Hofmans, CEO van Data Translations. Ze stuurt de Belgische Kamerfilharmonie aan, een klassiek ensemble dat twee jaar geleden opgericht werd en sindsdien overleeft zonder een cent subsidie.

Netwerken is het geheim achter de relatie tussen Jo Hofmans en de Belgische Kamerfilharmonie. “Dirigent Ben Haemhouts was een klant bij Data Translations, het vertaalbureau waar ik gedelegeerd bestuurder van ben”, zegt Hofmans.

“Ik was meteen overtuigd door de bezieling en de visie die hij had. Het was hoogst onzeker of de overheid met subsidies over de brug zou komen. Dus zocht hij mecenassen in de bedrijfswereld. En ik kan me daarin helemaal vinden. Een orkest is ook een bedrijf, hoe je het ook draait of keert. Anders kun je niet overleven.”

“Ik ben vooral op de kar gesprongen omdat de Belgische Kamerfilharmonie drie missies heeft die me bijzonder aanspreken. Ze laat kinderen kennismaken met klassieke muziek, biedt een platform aan voor jonge componisten en toont ook sociaal engagement door mensen die het financieel en sociaal moeilijk hebben te laten kennismaken met klassieke muziek. Los daarvan houd ik van muziek en cultuur tout court.”

“Ik kijk als ondernemer verder dan de actieradius van mijn bedrijf. Veel bedrijven hebben de mond vol over duurzaam ondernemen, wel, ik bekijk dat heel breed. Met cultuur bezig zijn is ook een vorm van duurzaamheid. Muziek creëert openheid naar andere dingen. Zeker als je er jongeren bij betrekt. Zij zijn de toekomst, de werknemers die binnenkort in het bedrijfsleven staan. En misschien kun je op die manier ook sommige zaken voorkomen. Muziek verzacht de zeden, het is een cliché, maar ik geloof daar heilig in.”

Ook privépersonen

Toen Hofmans aan dirigent Ben Haemhouts vroeg hoeveel sponsors hij had in het bedrijfsleven was het antwoord ronduit bedroevend: geen enkele. Hofmans – die ook in de raad van bestuur van Voka Halle-Vilvoorde zitting heeft – besloot om haar eigen netwerk aan te spreken en als fundraiser voor de BKF in de bres te springen.

Vandaag is ze verantwoordelijk voor de communicatie en de sponsoring bij de Belgische Kamerfilharmonie en zit ze in de raad van bestuur van het ensemble. Maar bedrijven vinden die zich achter een cultuurproject willen scharen, is in tijden van crisis niet gemakkelijk.

“Het is niet evident om bij bedrijven aan te kloppen en te vragen of ze een harmonie willen sponsoren. Maar ik ben heel dankbaar dat er nog bedrijven zijn die een hart hebben voor cultuur. Ik beschouw het als mijn missie om dat te promoten. We hebben elk jaar een zestal bedrijven dat sponsort. We kloppen bij alle mogelijke bedrijven aan, maar ook bij privépersonen. Het is hartverwarmend als ze dat jaar na jaar blijven doen, uiteraard.”

De Belgische Kamerfilharmonie heeft in twee jaar al enig krediet opgebouwd. In 2008 startte het orkest met een concert in deSingel in Antwerpen, daarna volgden concerten in onder meer Charleroi, Mechelen, Sint-Truiden en Heerlen (Nederland).

“De BKF begeleidde dit jaar ook de Dexia Classic-wedstrijd. We leggen ons toe op de klassieke en de vroegromantische periode, en het standaardrepertoire voor kamerorkest. We hopen ook in het buitenland aan de bak te komen, als we daar de nodige fondsen kunnen voor werven. Omdat we geen geld krijgen van de overheid, voeren we een ongelijke strijd met ensembles die wel gesubsidieerd worden.”

“We hebben een dertig- tot veertigtal muzikanten in de filharmonie, naargelang van de gelegenheid en het stuk dat gespeeld wordt, dat kost natuurlijk geld. Op de opening van het Festival van Vlaanderen stonden we met een 70-tal mensen op het podium, dat kan ook. Dat betalen is voor sommige organisatoren een struikelblok, dat spreekt voor zich. Ondanks die grote handicap hebben we voor volgend jaar toch een vijftiental concerten op de agenda staan, dat is op zich al een prestatie.”

“Ik vind niet dat er zomaar subsidies moeten worden gegeven, zonder dat er een soort businessplan of een toekomstvisie moet worden voorgelegd. Welnu, wij hebben beide. Het zou een interessante oefening zijn om eens na te gaan wie er allemaal subsidies kreeg toen het nog goed ging en wie van die gesubsidieerde gezelschappen nog overblijft. Mede daardoor is de subsidiepot nu leeg. Heel jammer.”

Bedrijven die geïnteresseerd zijn in een concert van de Belgische Kamerfilharmonie moeten op donderdag 28 oktober vanaf 18 uur in de studio’s van Alfacam in Lint zijn, daar vindt een dvd-opname plaats van de uitvoering van werk van Benjamin Britten.

Dominique Soenens

“Ik vind niet dat er zomaar subsidies gegeven moeten worden, zonder dat er een soort businessplan of een toekomstvisie voorgelegd moet worden”

Jo Hofmans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content