Hans Constandt, die als senior businessconsultant werkt bij het Amerikaanse farmaconcern Eli Lilly, heeft een zoon met een motorische afwijking. Constandt ergerde zich eraan dat hij bij de overstap naar de lagere school opnieuw uitleg moest geven over zijn zoon, terwijl hij dat al zo vaak had gedaan in de kleuterschool. Die informatie ging blijkbaar verloren.
...

Hans Constandt, die als senior businessconsultant werkt bij het Amerikaanse farmaconcern Eli Lilly, heeft een zoon met een motorische afwijking. Constandt ergerde zich eraan dat hij bij de overstap naar de lagere school opnieuw uitleg moest geven over zijn zoon, terwijl hij dat al zo vaak had gedaan in de kleuterschool. Die informatie ging blijkbaar verloren. Samen met Tom Vankemmel, een leraar lichamelijke opvoeding in de school van Hans' oudste zoon, en CRM-expert Stephane Roelandt wilde Constandt een softwareplatform bouwen voor scholen en ouders waarin de informatie over de leerlingen wordt bewaard en dat tegelijk de privacy van de leerlingen respecteert. Op het platform zouden schooldirecties via dashboards informatie kunnen zien over de school en de leerlingen zodat ze beter kunnen plannen, efficiënter beslissen en meer tijd hebben voor hun pedagogische opdracht. Constandt trok naar Silicon Valley om er zijn contacten aan te spreken bij Salesforce.com. Dat beursgenoteerde bedrijf maakt software voor klantenbeheer en heeft een stichting die een procent van de winst van het moederbedrijf investeert in goede doelen. Salesforce.com geloofde meteen in het verhaal en gaf Schoolkid gratis een indrukwekkend contract: de vzw mag tien softwarelicenties ter waarde van 1700 euro per licentie geven aan iedere Belgische school. Een gift ter waarde van 102 miljoen euro als alle scholen het systeem zouden gebruiken. Ondanks deze referenties verliep de opstart moeizaam. De drie ondernemers, die in hun vrije tijd aan Schoolkid werkten, kregen af te rekenen met vier problemen. Het duurde een jaar om een afspraak te versieren bij de topmensen van het ministerie van Onderwijs, de vzw was in hun ogen te klein om op een geloofwaardige manier een dienst te kunnen leveren, de schooldirecteurs en koepelorganisaties hadden verschillende noden die moesten worden verzoend en dan was er nog de financiering. Begin 2010 haalden de starters hun zolders leeg, verzamelden ze overbodige huisraad en trokken naar de rommelmarkt van Anderlecht, waar ze een paar duizend euro ophaalden. Met de hulp van friends, family & fools startten ze in maart 2010 de zaak op. Ze kregen snel door dat je met een vzw geen investeerders overtuigt. "We kregen enthousiaste reacties op ons project, maar wie investeert in een bedrijf wil na verloop van tijd cashen en met een vzw kan dat niet." Dat geld was nochtans nodig. Constandt: "De hardware en software van Salesforce.com kregen we gratis, we moesten alleen ons loon betalen. Stephane had echter een softwareopleiding nodig en de juridische kant van de zaak kostte veel geld. Tachtig procent van ons budget ging op aan juridische documenten." De adviseurs van Bryo, een startersproject van Voka dat ondernemers onder de 36 drie jaar lang adviseert, raadden hen aan het roer om te gooien. "Ze zeiden dat we naast de vzw best een bvba opzetten om onze intellectuele eigendom goed te beschermen en het product makkelijk te kunnen leasen", zegt Vankemmel. "In mei vorig jaar richtten we daarom Ontoforce op. Daarmee willen we nu snel het product maken dat we gratis in licentie kunnen geven aan Schoolkid." Ontoforce diende op 21 december een dossier in bij het Vlaamse innovatieagentschap IWT voor een haalbaarheidsstudie. De hulp van het IWT moet de starters geloofwaardiger maken bij investeerders en klanten. Het softwareproduct waar Ontoforce nu aan werkt, gaat veel breder dan scholen en moet voor alle sectoren een meerwaarde zijn. De start-up zet zich in de markt als een specialist om de informatiedoorstroming te verbeteren in kleine en middelgrote bedrijven en organisaties door technieken te gebruiken voor het semantische web. Semantische technologie is volgens Hans Constandt de derde ontwikkelingsfase van het internet die eraan zit te komen. "Web 1 was het internet van de documenten en web 2 zijn de sociale media. Maar omdat iedereen tekst en beelden op het internet kan plaatsen, circuleert er veel (verkeerde) informatie. Gevolg: goede en betrouwbare gegevens over bedrijven worden ondergesneeuwd." Een mooi voorbeeld is iemand die een hotel zoekt in Parijs, 'Hilton Paris' intikt in zijn zoekmachine en feestkiekjes te zien krijgt van jetsetbimbo Paris Hilton. "Web 3 of het semantische web zal je vragen of je zoekt naar foto's van de societyfiguur of van het hotel in Parijs omdat het je zoekopdracht zal interpreteren." Het semantische web gaat namelijk zelf de informatie in de documenten op het internet met elkaar verbinden. "Het semantische web is nu nog iets voor geeks. Er is nog geen killerapplicatie. Die willen wij maken door een app te ontwikkelen die snel informatie oplaadt en vindt." Ontoforce haalt voorlopig inkomsten uit consultancyopdrachten en omdat het exclusief een product mag verkopen van het Amerikaanse bedrijf TopQuadrant. Twee van de drie oprichters hebben hun baan opgegeven en de eerste contracten komen binnen. Ontoforce heeft een contract bij onderwijskoepel Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, dat een digitaal onderwijsplatform wenst, en bij een aantal kmo's. Doordat de drie vennoten zonder vergoeding werken, volstaan die inkomsten volgens Tom Vankemmel om de cashflow positief te houden. Benny DebruyneDe start-up wil de informatiedoor-stroming in kleine en middelgrote bedrijven en organisaties verbeteren