Niet zo lang geleden moest ik een toespraak houden voor reclamemanagers. Ik legde daarin omstandig uit hoe ik door de opkomst van de onlinevideo's de rol van televisie heb zien veranderen. In de wereld waarin ik opgroeide, speelde de tv een centrale rol. Die rol is nu overgenomen door onlinevideo's. Nadat ik mijn toespraak gerepeteerd had, vroeg ik mijn kinderen wat ze ervan dachten. "Ik zou het niet weten, mam", zei mijn zoon. "Ik kijk geen tv."
...

Niet zo lang geleden moest ik een toespraak houden voor reclamemanagers. Ik legde daarin omstandig uit hoe ik door de opkomst van de onlinevideo's de rol van televisie heb zien veranderen. In de wereld waarin ik opgroeide, speelde de tv een centrale rol. Die rol is nu overgenomen door onlinevideo's. Nadat ik mijn toespraak gerepeteerd had, vroeg ik mijn kinderen wat ze ervan dachten. "Ik zou het niet weten, mam", zei mijn zoon. "Ik kijk geen tv." De jongere generatie ontsnapt aan de stevige greep die de tv op onze levens had. De tijd die 25- tot 34-jarigen doorbrengen met kijken naar traditionele tv, is volgens het onderzoeksbureau Nielsen in vijf jaar gedaald met 25,6 procent. Bij de millenniumgeneratie is die daling nog scherper (37,9%). In de VS heeft in het tweede kwartaal van 2016 een recordaantal van 834.000 mensen hun kabel-tv-verbinding opgezegd. Mensen kijken meer dan ooit video: meer dan zes uur per dag in 2016, tegenover vijf uur in 2011 volgens de mediaconsultant Activate. Video kijken is de belangrijkste vrijetijdsbesteding van de Amerikanen. Die twee trends wijzen op twee zaken. Ten eerste willen de kijkers meer flexibiliteit in de wijze waarop ze content verbruiken. Het businessmodel van de tv was gebaseerd op schaarste: content was beperkt tot kanalen met vaste zenduren. Maar content die moeilijk toegankelijk is, kan makkelijk gemist of vergeten worden. Het is belangrijker dan ooit de kijkers een gemakkelijke manier te geven om van content te genieten: on demand, op om het even welk toestel en met beperkte onderbrekingen. Ten tweede willen mensen kunnen kiezen naar wat ze kijken. Ze willen allerlei soorten content, in allerlei lengtes of formaten, gemaakt door mensen uit alle lagen van de bevolking en alle delen van de wereld. Dat werd duidelijk toen het magazine Variety in een enquête tieners vroeg wie hun favoriete celebrity's zijn. In hun top tien stonden acht YouTube'ers. YouTube helpt die sterren een nieuwe media-economie op te bouwen, waarin iedereen optreedt als zijn eigen mediabedrijf. Ze vragen geen toelating, ze scheppen content en delen die rechtstreeks met hun publiek. Ze verschijnen niet alleen in hun video's, ze produceren, regisseren, monteren en vermarkten ze ook. Naarmate hun zaak groeit, breiden ze hun productie uit met monteurs, schrijvers en andere creatievelingen. Ze diversifiëren ook: ze schrijven boeken, verkopen producten en gaan op tournee. Zij zijn de mediafirma's van morgen. En ze maken dingen die je nooit op tv ziet. Omdat ze een wereldpubliek bereiken, kunnen ze dingen doen die anders niet leefbaar zouden zijn. Een yogakanaal trekt onvoldoende kijkers in Amerika om daar op tv te kunnen, maar online blijft het makkelijk overeind dankzij miljoenen yoga-enthousiastelingen van over de hele wereld. Het feit dat onlinevideo op afroep kan, maakt dat praktische tips en educatieve inhoud tot de meest populairste categorieën op YouTube behoren. Als mijn zoon een wiskunde-examen heeft, vindt hij online antwoorden op zijn vragen. Miljoenen mensen maken gebruik van onlinevideo om dingen te leren. YouTube is veel meer dan een plek waar je leuke kattenvideo's vindt. De vraag naar educatieve content overtreft die naar leuke diertjes met drie tegen een. Mensen krijgen er nieuwe studiegebieden onder de knie, zoeken uit hoe ze toestellen kunnen repareren en leren nieuwe vaardigheden. Op de Olympische Spelen van 2016 ging het zilver in het speerwerpen naar Julius Yego, een Keniaan die zichzelf leerde hoe hij een speer moest werpen door YouTube-video's te bekijken. De kijkers sturen duidelijke signalen: ze willen een flexibeler, globaler en socialer kijkervaring. Die wensen hebben ernstige gevolgen voor wie in 2017 en daarna een jonger publiek wil bereiken. Politici die hun boodschap willen zien inslaan bij de millenniumgeneratie, kunnen maar beter de digitale media in de armen sluiten. Misschien gaf Barack Obama daarom zijn eerste interview na zijn laatste State of the Union niet aan CNN, maar aan drie YouTube'ers, Destin Sandlin, SWooZie en Ingrid Nilsen. Er zijn grote veranderingen gaande in de media, maar het is ook een tijd van grote kansen. Door nieuwe technologie te gebruiken om de kijkers te geven wat ze zoeken, kunnen we nieuwe stemmen laten klinken en nieuwe mensen bereiken over heel de wereld. De auteur is CEO van YouTube. SUSAN WOJCICKIEr zijn grote veranderingen gaande in de media, maar het is ook een tijd van grote kansen.