Toegegeven, de SUV is met voorsprong het populairste koetswerktype, maar ook het C-segment van de Volkswagen Golf, Opel Astra, Hyundai i30 en Peugeot 308 blijft belangrijk. De lancering van de nieuwe Focus, een concurrent van d...

Toegegeven, de SUV is met voorsprong het populairste koetswerktype, maar ook het C-segment van de Volkswagen Golf, Opel Astra, Hyundai i30 en Peugeot 308 blijft belangrijk. De lancering van de nieuwe Focus, een concurrent van de bovengenoemde modellen, is voor Ford dan ook een zeer belangrijk evenement. De vierde generatie, die een paar dagen geleden voor het eerst van onder het doek werd gehaald, moet halverwege de komende zomer in de showroom opduiken. Van deze vierde generatie heeft Ford meteen drie versies klaar: een vijfdeurse, een break en een hogere 'Active' die er avontuurlijker uitziet. Deze Focus staat op een compleet nieuw platform. Dat zorgt ervoor dat de afstand tussen voor- en achteras groter wordt, ongeveer vijf centimeter, en er dus meer binnenruimte is. De auto zit nokvol met elektronica, die ervoor zorgt dat de Focus stap twee haalt op de schaal van het autonome rijden. Onder de motorkap krijgen we de bekende krachtbronnen van het huis. Twee benzinemotoren (1.0 en 1.5) die samen goed zijn voor vijf versies, en twee diesels van 1,5 liter met 95 of 120 paarden. Later komt er nog een tweeliter van 150 pk.