EEN MONDJE FRANS

Het grensoverschrijdende “Bouche de l’Escaut” wil streekproducten uit Vlaanderen en Nederland promoten. Dioxinecrisis of niet, vanaf oktober staat Noord-Frankrijk op het exportmenu.

Tien Oost-Vlaamse, elf West-Vlaamse en twaalf Zeelandse kmo’s uit de voedingsindustrie bundelen hun krachten om streekspecialiteiten te exporteren naar Noord-Frankrijk. Onder de projectnaam Bouche de L’Escaut presenteren ze er vanaf oktober een breed gamma van voedingswaren. Gemiddeld tellen de deelnemende bedrijven tien tot vijftien werknemers, maar ook grotere bedrijven als Gandaham en brouwerij Roman zijn van de partij.

Noord-Frankrijk geldt – door de geografische nabijheid – als een ideale buitenlandse afzetmarkt. “Bovendien zijn er ook culturele raakpunten,” zegt projectcoördinator Kristof Paermentier. “Maar kmo’s hebben tijd noch middelen om op eigen houtje een exportstrategie uit te stippelen. Daarnaast is de Franse taal een hindernis voor veel Zeelandse bedrijven.”

De initiatiefnemer en projectleider van Bouche de l’Escaut is de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen (EROV). Hij werkt hiervoor samen met de Stichting Bedrijfsmanagement uit West-Vlaanderen en de Kamer van Koophandel Zeeland. Voor de financiering, een subsidie van tien miljoen frank, zorgen de euregio Scheldemond en de overheden van de drie deelnemende provincies.

In een eerste fase onderzocht EROV in samenwerking met de Universiteit Gent de deelnemende bedrijven en de Noord-Franse voedingsmiddelenmarkt. Het marketingplan dateert wel van vóór de kippencrisis. “Gezien de dioxineperikelen is het wat achterhaald, maar toch hebben we geen nieuw plan nodig,” aldus Paermentier. “Als de huidige storm is geluwd, is ons plan in grote lijnen toepasbaar. De producenten uit Zeeland voelen zich trouwens met hun Vlaamse sectorgenoten verbonden en worden vaak over dezelfde kam geschoren.”

In oktober houdt Bouche de L’Escaut een missie naar Rijsel. EROV-stafmedewerker Chantal Gheysen: “Voor elke deelnemer maken we afspraken met aankopers, distributeurs en importeurs uit de regio. Vooraf is er een informatiedag over de praktische kant van exporteren en in december nemen we deel aan bedrijvencontactdagen in Kortrijk.”

Het orgelpunt wordt de Rijselse voedingsbeurs Miam in januari 2000. Deze tweejaarlijkse vakbeurs lokt vooral lokale standhouders en bezoekers. “Wij zullen daar dus zeker opvallen,” weet Gheysen. Tijdens de “week van de euregio” in het voorjaar van 2000 wordt de consument bewerkt, met displays in warenhuizen en een kraampjesmarkt in de Rijselse straten.

“Vorig jaar hebben we samen met Export Vlaanderen vijf Vlaamse bedrijven begeleid op een missie naar Ierland,” weet Gheysen. “Drie daarvan zijn met concrete voorstellen op zak naar huis teruggekeerd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content