Hybride auto's kenden we al. Ze combineren een verbrandingsmotor met een elektromotor. Die laatste haalt stroom uit een batterij, die wordt opgeladen met de energie die de auto aanmaakt tijdens het remmen en het vertragen. Kan je die iets grotere batterij ook opladen via het stopcontact, om zo een grotere elektrische autonomie te verkrijgen, dan hebben we het over een plug-in- of stekkerhybride. Intussen is de autowereld een derde concept aan het verspreiden: de 'milde hybride'. Die is in elektrische capaciteit de lichtste van de drie, want het gaat om auto's die uitgerust zijn met een batterij van 48 volt. Die kan tot 50 Nm aan motorkoppel leveren, zodat de benzinemotor minder hard hoeft te werken. Gemeten volg...

Hybride auto's kenden we al. Ze combineren een verbrandingsmotor met een elektromotor. Die laatste haalt stroom uit een batterij, die wordt opgeladen met de energie die de auto aanmaakt tijdens het remmen en het vertragen. Kan je die iets grotere batterij ook opladen via het stopcontact, om zo een grotere elektrische autonomie te verkrijgen, dan hebben we het over een plug-in- of stekkerhybride. Intussen is de autowereld een derde concept aan het verspreiden: de 'milde hybride'. Die is in elektrische capaciteit de lichtste van de drie, want het gaat om auto's die uitgerust zijn met een batterij van 48 volt. Die kan tot 50 Nm aan motorkoppel leveren, zodat de benzinemotor minder hard hoeft te werken. Gemeten volgens de nieuwe WLTP-norm, levert dat een brandstofbesparing van 9 à 10 procent op. Daarnaast kan de batterij ook stroom leveren voor functies als airconditioning, zodat de benzinemotor daar geen energie voor hoeft te leveren. Tot voor kort was het concept bestemd voor duurdere auto's. Zo lanceert Mercedes geen enkel nieuw model meer dat niet met een mild hybridesysteem is uitgerust. Maar zoals met alle vernieuwende technologieën, sijpelt het concept snel door naar de middenklasse. Zoals in de Puma, de nieuwe kleine SUV van Ford. Het helpt de constructeurs de officiële CO2-emissie van hun modellen nog iets scherper te zetten, nu ze met alle auto's die ze in 2020 verkopen, niet boven het gevreesde gemiddelde van 95 gram mogen gaan. Doen ze dat wel, dan wachten hun Europese boetes. We reden met twee versies van de driecilinder met turbo- en mild-hybridondersteuning: 125 en 155 pk. Je voelt dat de tweede meer punch levert, maar in de praktijk blijkt hij ook zuiniger uit de hoek te komen. Op een vergelijkbaar parcours en met een vergelijkbare rijstijl verbruikten we een dikke liter minder. Qua rijgevoel bewijst Ford andermaal dat het uitstekende chassis kan bouwen. De Puma ligt lekker in de hand, ondervonden we op een bochtig parcours. De prijslijst is minder interessant: de goedkoopste Puma met mild hybrid kost al 23.600 euro. Wil je een beter afgewerkte versie, dan klimt de rekening al snel tot 27.000 euro. Dat is best pittig voor een auto in het B-segment.