Sinds midden september leidt Luc De Leersnyder (60) de Association of Communication Commpanies (ACC), de vereniging van reclamebureaus, mediabureaus, directmarketingbureaus en brand-activationbureaus. De Leersnyder is geen onbekende in de reclame- en mediawereld. In 1970 begon de doctor in de Rechten (Gent) als brandmanager bij Procter & Gamble. Vervolgens stapte hij de reclamebusiness binnen (DDB en Young & Rubicam). Van 1994 tot 1996 was hij topman van...

Sinds midden september leidt Luc De Leersnyder (60) de Association of Communication Commpanies (ACC), de vereniging van reclamebureaus, mediabureaus, directmarketingbureaus en brand-activationbureaus. De Leersnyder is geen onbekende in de reclame- en mediawereld. In 1970 begon de doctor in de Rechten (Gent) als brandmanager bij Procter & Gamble. Vervolgens stapte hij de reclamebusiness binnen (DDB en Young & Rubicam). Van 1994 tot 1996 was hij topman van de commerciële tv-omroep VTM. Daarna werd hij algemeen directeur van Publicis-België. Sinds 2001 deed hij het wat kalmer aan, maar nu stapt hij opnieuw de reclamewereld binnen als grote baas van ACC. "Ik was voorzitter van het Filmfestival van Gent, zat in de raad van bestuur van het NT Gent, was actief bij het Vlaams Audiovisueel Fonds. Ik geraakte er wat op uitgekeken. Op mijn zestigste wilde ik iets nieuws doen," vertelt De Leersnyder. "Op dat moment belde Stéphane Buisseret van reclamebureau Leo Burnett. ACC wilde een nieuwe structuur uittekenen en vroeg of ik daar wat tijd aan wilde spenderen."Hoe ziet De Leersnyder de ontwikkeling van ACC? "Ik wil de vereniging organiseren zoals ik dat vroeger in de bureaus deed: me omgeven met verantwoordelijken van verschillende communicatiedisciplines, die een executive committee vormen. Ik zou graag werken op basis van een jaarplan met objectieven: welke defensieve acties moeten we doen, welke offensieve acties?"Waarom hapte De Leersnyder toe? "Ik wil iets aan het vak teruggeven. Dat klinkt klef, maar ik heb me altijd verschrikkelijk goed geamuseerd in dat vak. In plaats van langs de lijn te janken dat het vroeger beter was, wil ik iets ervoor doen. Ik zou van ACC graag een merk maken in plaats van een vakbond. Ik wil een associatie waarin je je goed voelt, waarvan je zegt: dat is mijn associatie." De ACC staat niet alleen in het verenigingsleven van de reclamewereld. Er is de Unie van Belgische Adverteerders, de Raad van de Reclame, de tripartite waar de ACC als bureau-organisatie naast de media en de adverteerders deel van uitmaakt. De Leersnyder: "Ik vind het leuk de ACC een gezicht te geven. In de Raad van de Reclame kan een sterke ACC een plaats hebben." IS: CEO van de Association of Communication Companies (ACC). VRIJE TIJD: het zuiden (Portugal). AvP