Hoe maak ik mijn internetactiviteiten rendabel? Het is een vraag die alle kranten- en tijdschriftenuitgevers bezighoudt. Zou het kunnen dat een Belgische kmo de oplossing heeft gevonden? De oprichters van The Shop denken van wel. De Brusselse kmo biedt uitgeverijen een kant-en-klare webshop aan om de inkomsten (en dus de rentabiliteit) van hun website op te krikken.
...

Hoe maak ik mijn internetactiviteiten rendabel? Het is een vraag die alle kranten- en tijdschriftenuitgevers bezighoudt. Zou het kunnen dat een Belgische kmo de oplossing heeft gevonden? De oprichters van The Shop denken van wel. De Brusselse kmo biedt uitgeverijen een kant-en-klare webshop aan om de inkomsten (en dus de rentabiliteit) van hun website op te krikken. Hun eerste webwinkel ontwikkelden ze voor de Waalse krant La Dernière Heure (en binnenkort volgt La Libre). DH.be Shopping heeft een uitgebreid aanbod van vooral elektronische producten: computers, gsm's, tablet-pc's, spel-consoles enzovoort. "We denken dat we een goed lokaal netwerk kunnen uitbouwen", zegt Bruno Van Boucq enthousiast. De CEO van de regie Beweb stampte het project uit de grond met Richard Feldbrugge, de oprichter van Jobscareer. "Als we een aantal uitgeverijen die veel webtrafiek genereren bundelen, kunnen we voordelige prijzen bedingen bij de leveranciers. Dat zal voor verkoop zorgen, en voor een mooie aanvulling op de online-inkomsten van de media." The Shop en de uitgevers moeten de winst op de verkoop fiftyfifty onder elkaar verdelen, ook al is de marge in deze sector vrij klein, geeft Van Boucq toe. Maar hij blijft optimistisch: "Ons doel is om in een jaar tijd voor 5 miljoen euro te verkopen." Hij verwacht zelfs dat de webwinkel op termijn 30 procent van de internetinkomsten van de uitgevers kan genereren. Ambitieus. "Om de verkoop te stimuleren, moeten de media hun e-shop natuurlijk promoten", beklemtoont Van Boucq. "Maar daar hebben ze de middelen voor: online, print en audiovisueel." Zal dat volstaan? Op papier lijkt het allemaal perfect, maar de uitdagingen zijn niet min. Om te beginnen: de laagste prijs aanbieden. De concurrenten zijn immers maar één muisklik verwijderd. Pixmania op kop. Op dit moment is de shop van La Dernière Heure nog lang niet de goedkoopste. Een BlackBerry Curve kost bijvoorbeeld 232 euro op DH.be Shopping, tegenover 215 euro bij Pixmania. En dan hebben we het nog niet over de concurrentie van echte winkels zoals Media Markt, die ook bodemprijzen hanteren. The Shop zal een aantal grote uitgevers over de streep moeten trekken om de concurrentie de baas te kunnen. De andere uitdaging bestaat erin om het publiek te overtuigen. "Is e-commerce een legitieme activiteit voor uitgevers van kranten en tijdschriften?", vraagt een waarnemer zich af. "En vooral, zullen de mensen dat wel vertrouwen? Zullen ze producten willen kopen bij een uitgeverij, zonder te weten of de serviceafdeling goed werkt?" De media lijken alvast voor het idee gewonnen. Zopas opende Weekend Knack, de lifestylebijlage van Knack, een webwinkel in samenwerking met de hippe blogshop Vendredi Chic. CHRISTOPHE CHARLOT