EEN MEDICIJN VOOR DE DOKTER

Zes maanden geleden nam de Britse distributeur Air Wair UK het schoenenmerk Dr. Martens opnieuw onder zijn vleugels. De voorbije vijf jaar was de Benelux-verkooplicentie in handen van het Brusselse Meyer-Horn. Als nieuwe general manager voor de Benelux moet de 33-jarige Maurice Van Berkel een medicijn bedenken om de verkoop van de Dr. Martens-schoenen de hoogte in te drijven. In België zal hij onder meer het aantal verkooppunten binnen het jaar opvoeren van de huidige 250 tot 350.

Het merk Dr. Martens – geen kruidenthee of afslankingsmiddeltje – combineert sinds zijn lancering in 1960 een “gezond” en jong imago met de natuurliefhebberij: dé kaskraker en klassieker van het schoenenmerk is de 1460boots voor jongelui die voor het eerst op 1 april 1960 op de markt werden gebracht. “We hebben in ons gamma echter zeven categorieën, van terrein- of wandelschoenen tot de geklede urban-modellen. We streven naar een evenwichtiger productmix. De nadruk lag de voorbije jaren te veel op kids en classics. Onze vertegenwoordigers zullen met de klant een partnership moeten aangaan om de verkoop te stimuleren.”

De omzet in België daalde van 361 miljoen frank in 1996 tot 262 miljoen in 1997. “Dat cijfer moet opnieuw omhoog, vooral nu de bestedingen voor kleding en schoenen weer in de lift zitten.”

De ontwerper van het schoenenmerk Dr. Martens was een Duits ingenieur. Toen de man last kreeg aan zijn enkels, ontwierp hij vóór de Tweede Wereldoorlog een schoen met luchtkussens tussen de zolen – lang voor Nike dit concept in zijn sportschoenen gebruikte. Alle Dr. Martens-schoenen worden sinds 1960 in Engeland geproduceerd bij Greigss. Sinds datzelfde jaar is de distributie exclusief toevertrouwd aan Air Wair. Air Wair wil de hele Europese markt voortaan zelf sturen om er zijn marktpositie te verstevigen.

In mei 1998 werd Maurice Van Berkel door Air Wair UK binnengehaald als sales & marketing director voor de Benelux. Sinds hij afstudeerde aan het Florijn College – een economische hogeschool in Breda waar hij een marketingopleiding volgde – stapte hij voor zowat iedereen in de schoenenbranche: vijf jaar bij Makro, twee jaar bij Johan Cruijf Sportartikelen en drie jaar bij het Amerikaanse schoenenmerk RockPort (onder de vlag van Reebok).

Deze week verhuist Van Berkel met zijn team van twaalf mensen naar een fonkelnieuw onderkomen in het bedrijfsvillapark Ysselaer langs de A12 in Aartselaar. Dat is vlakbij het distributiecentrum van Dr. Martens voor de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Tot aan de naamsverandering in Dr. Martens Air Wair Benelux nv was het complete management Belgisch.

Maurice Van Berkel is afkomstig uit Roosendaal, maar voelt zich hier al goed ingeburgerd: “Men zegt wel dat je als Nederlander in België niets kan verkopen, maar daar ben ik het niet mee eens. Het hangt gewoon af van je eigen opstelling.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content