Het Brusselse SMDW richt zichop de groeiende materiaalmarkt voor motorisch gehandicapten.
...

Het Brusselse SMDW richt zichop de groeiende materiaalmarkt voor motorisch gehandicapten."De markt is rendabel en gaat er zelfs op vooruit. Het aantal ongelukken stijgt, de bevolking veroudert."Etienne Mertens de Wilmar, zaakvoerder van bvba SMDW, is niet meteen aktief in de leukste business. De man maakt sinds 1993 aangepaste toestellen voor motorisch gehandicapten. "Bij een standaard rolstoel moet de gehandicapte zich aanpassen aan de stoel. Ik zie het anders : de gehandicapte staat centraal, de stoel moet zich aan hem aanpassen." Bij SMDW worden alleen prototypes gebouwd. Mertens gaat eerst na wat er op de markt is en past daarna de apparaten eventueel aan. Bij die adaptatie hoort een analyse van de omgeving, de kennissenkring van de gehandicapte en diens financiële situatie. Want de kosten van een aanpassing worden niet volledig door het Riziv terugbetaald, en vaak is de klant niet kapitaalkrachtig genoeg. Mertens creëerde al rolstoelen voor erg dikke mensen, driewielers voor kinderen, rolstoelen met een sturingssysteem voor mensen die langs één kant van het lichaam volledig zijn verlamd, en zelfs een demonteerbare WC-stoel die in een reiskoffer kan. Toch haalt de SMDW-zaakvoerder het grootste deel van zijn omzet uit aanpassingen in wagens. Duidelijk een groeimarkt. Het Japanse Toyota richtte onlangs zelfs een afdeling op waar alleen aangepaste wagens voor gehandicapten worden gemaakt. De ene helft van Mertens' autobestellingen komt van garages, de andere helft van partikulieren. Liften worden ingebouwd om zowel de patiënt als de rolstoel in de wagen te droppen. "Ik werk nu aan een systeem waar zowel de pedalen als het stuur worden uitgeschakeld. Met een joystick kan de patiënt alle funkties uitvoeren." Als publicitaire stunt bouwde Mertens ook een speciale wagen voor André Malherbe, de gewezen motorcrosser die in 1988 ten val kwam en sindsdien op het hoofd na volledig verlamd is. Tot op heden is Etienne Mertens de enige werknemer in het bedrijf, maar in de loop van het jaar worden een technicus en een verkoper aangeworven. De omzet bedroeg in 1995 3,5 miljoen frank, een cijfer dat hij dit jaar wil verdubbeld zien. Dit moet kunnen door de invoer van rolstoelen uit Canada. Maar ook het aantal opdrachten wil Mertens opdrijven. "Ik sleutel momenteel aan een twintigtal projekten, maar wil zo'n honderdtal opdrachten per jaar, waarvan 70 auto's. Dan is de zaak leefbaar."ETIENNE MERTENS DE WILMAR (SMDW) Ook de gehandicapte staat op zijn vrijheid. Het aanpassen van wagens is een echte groeimarkt.