Na zijn marketingstudies in Brussel stortte Dimitar Badjov (34) zich op de handel in auto's naar Scandinavië. "Het prijsverschil maakte er een interessante activiteit van." Samen met zijn zus Milena lanceerde hij in 1999 Icygen met hoofdzetel in San Francisco, een bedrijf dat internetsites ontwikkelt en zich ook toespitst op on-linemarketing. Tegenwoordig biedt Badjov een gamma software aan, gericht op KMO's die aan marketing willen doen. Het...

Na zijn marketingstudies in Brussel stortte Dimitar Badjov (34) zich op de handel in auto's naar Scandinavië. "Het prijsverschil maakte er een interessante activiteit van." Samen met zijn zus Milena lanceerde hij in 1999 Icygen met hoofdzetel in San Francisco, een bedrijf dat internetsites ontwikkelt en zich ook toespitst op on-linemarketing. Tegenwoordig biedt Badjov een gamma software aan, gericht op KMO's die aan marketing willen doen. Het product kreeg de naam Bluevizia en zet nu zijn eerste stappen op de Belgische markt. "KMO's hebben nood aan marketing, maar ze kunnen het zich niet veroorloven om consultants te betalen," stelt Badjov vast. Hij dokterde programma's uit die een vorm van geautomatiseerde consultancy aanbieden, een soort marketingrobot zeg maar. Het programma marketingmanager vraagt het marktaandeel van de producten, de doelgroep, de vervangingsproducten, de innovatiegraad van het product, de betrouwbaarheid en dies meer. Op het einde van de vragenlijst formuleert het programma een aantal voorstellen. Het ziet er allemaal sober en systematisch uit. Een soortgelijke aanpak wordt gevolgd in andere programma's voor disciplines zoals reclame, public relations en human resources. In dat laatste geval vormt het programma in de eerste plaats een hulp bij de rekrutering met een reeks bekwaamheidstests. "Ik vond dat België een ideaal land was om het product te lanceren," legt Dimitar Badjov uit. "Het is een KMO-land, meertalig, en ik heb er gewoond, ik ken het." Bluevizia gaat bij Fnac en Media Markt over de toonbank tegen een ritme van 20 stuks per maand. Elk programma kost 150 euro. Op dit ogenblik woont Badjov in Sofia. Het is daar, in Bulgarije, dat Icygen de Bluevizia-software ontwikkelt. Bulgarije is een aantrekkelijk land om computerprogramma's of sites die in Europa of de VS op de markt gebracht worden, te ontwikkelen. Badjov kan er een beroep doen op zeer gekwalificeerd personeel, dat de helft goedkoper is dan in België. Icygen is ook zelf een KMO met 60 medewerkers, van wie er 15 werken aan de Bluevizia-programma's. Badjov is dan ook de ideale klant voor zijn eigen software. IS: CEO van Icygen (Bulgarije, België, VS). VRIJE TIJD: voetbal en snowboarden. Robert van Apeldoorn