Wie de cijfers van Renson Ventilation sinds 2004 bekijkt, kan denken dat de groei vanzelf kwam. Niets is minder waar. Al jaren daarvoor verrichtte Renson missionariswerk om de voordelen van natuurlijke ventilatie en nachtkoeling bekend te maken. De onderneming ontwikkelde een systeem dat op een natuurlijke manier verse lucht binnenlaat en de slechte, gebruikte lucht afvoert. Daardoor krijg je een gezond binnenklimaat, dat bovendien energiebesparend werkt.
...

Wie de cijfers van Renson Ventilation sinds 2004 bekijkt, kan denken dat de groei vanzelf kwam. Niets is minder waar. Al jaren daarvoor verrichtte Renson missionariswerk om de voordelen van natuurlijke ventilatie en nachtkoeling bekend te maken. De onderneming ontwikkelde een systeem dat op een natuurlijke manier verse lucht binnenlaat en de slechte, gebruikte lucht afvoert. Daardoor krijg je een gezond binnenklimaat, dat bovendien energiebesparend werkt. Bedrijfsleider Paul Renson zag al vroeg het belang van marketing en communicatie in. Zijn bedrijf heeft een grote showroom en een opleidingscentrum, er wordt geadverteerd in vakbladen, het distributienet reikt tot de verste hoeken van Europa en op elke bouwbeurs tekent het bedrijf present. "Het contact met de klanten is allerbelangrijkst, daar begint alles", zegt Renson. Er werd ook fors geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling, en in productvernieuwing. "We zijn altijd blijven innoveren. Een ploeg van twintig mensen is continu met O&O bezig." Het productiebedrijf werd een kennisbedrijf. Terwijl de onderneming in verschillende Europese landen al goed boerde, kwam de groei in eigen land in 2006 in een stroomversnelling. Dat had te maken met de energieprestatieregelgeving (EPB), die normen oplegde voor de isolatie, het energieverbruik en het binnenklimaat van woningen. Renson speelde erop in met zijn combinatiesystemen van natuurlijke ventilatie en zonnewering. In 2006 steeg de omzet van Renson Ventilation met 30 procent en in 2007 zelfs met 40 procent. In 2008 haalde het bedrijf een omzet van 57,5 miljoen euro, een toename met 142 procent in vijf jaar. Cashflow en aantal werknemers groeiden in ongeveer dezelfde verhouding. In 2009 smoorde de economische crisis de expansieve groei. De groep Renson boekte wel nog vooruitgang in zonnewering, maar de omzet in ventilatie daalde licht. De crisis liet zich vooral in het Verenigd Koninkrijk, Oost-Europa en Spanje gevoelen. "Gelukkig hebben we de jaren daarvoor een mooie financiële buffer opgebouwd. Daardoor konden we blijven investeren. Ondanks de crisis hebben we vorig jaar twintig nieuwe mensen aangeworven en meer geïnvesteerd in O&O en marketing." "De vruchten van die investeringen en van de ermee gepaard gaande productinnovatie zullen we ten vroegste in 2011 plukken", verwacht Renson. Hij beschouwt 2010 als een overgangsjaar, al voorziet hij toch een omzettoename met 5 procent. Vooral innovatie in zonnewering blijft het goed doen. Op termijn wil de onderneming Europees marktleider in zonnewering worden. Renson wil zijn bedrijf in de toekomst nog meer positioneren rond de slogan creating healthy spaces. "Gezondheid komt bij ons op de eerste plaats. Er zijn drie dingen nodig om goed te slapen: verse koele lucht (tussen de 16 en 18 graden), volledige verduistering en geen lawaai (een goede akoestiek). Dat wordt de uitdaging voor de toekomst: die drie elementen controleren en in een goede combinatie aanbieden. Voor mij is dat de essentie van innovatie: verschillende functies in één product combineren." Door Patrick Claerhout / Fotografie Thomas De BoeverVerschillende functies combineren in één product is de essentie van innovatie" (Paul Renson)