De omzet in natuurcosmetica is bij Weleda België in één jaar 28 procent gestegen, van 2,8 miljoen euro in 2009 naar 3,6 miljoen euro in 2010. Het algemene groene bewustzijn is zeker een van de redenen voor de forse stijging, zegt Marthe Van Campenhout van Weleda.
...

De omzet in natuurcosmetica is bij Weleda België in één jaar 28 procent gestegen, van 2,8 miljoen euro in 2009 naar 3,6 miljoen euro in 2010. Het algemene groene bewustzijn is zeker een van de redenen voor de forse stijging, zegt Marthe Van Campenhout van Weleda. "Mensen zijn kritischer voor wat ze kopen. Ze willen goed doen voor het milieu en ze willen ook het beste voor zichzelf. Het gevolg is dat ze niet eender wat op hun huid smeren. Daarom kiezen ze voor onze natuurcosmetica, waarvan 74 procent van de ingrediënten van biologische afkomst is." Een tweede reden voor het toenemende succes is de uitgebreidere distributie. Vroeger waren de producten hoofdzakelijk bij natuurwinkels en apothekers te koop, nu ook bij ketens als Di, Delhaize, Bioplanet, Essenza, Carrefour, enzovoort. Sinds de oprichting in 1921 door Rudolf Steiner - bekend van de gelijknamige scholen - hanteert het bedrijf duurzaam ondernemen als beleidsprincipe. De aarde moet op een herwinbare wijze benut worden, zodat uitputting vermeden wordt. Zo doet Weleda zelf aan biologisch-dynamische landbouw op 38 hectare verspreid over zeven landen. Dat is een productiemethode waarbij bodemvruchtbaarheid en versterking van de natuurlijke groei centraal staan. Tegelijk heeft het 50 fairtradeprojecten met leveranciers. In 2008 besloot Weleda Benelux nog een stapje verder te gaan en volledig klimaatneutraal te werken. In 2007 stootte het bedrijf nog 563.920 kilo CO2 uit, vorig jaar was dat nog 232.981 kilo. Die hoeveelheid wordt gecompenseerd door de aankoop van emissierechten. Weleda werkt voor die daling samen met het Nederlandse Soil & More. "Naast de begeleiding van bedrijven bij het in kaart brengen en de beperking van hun ecologische voetafdruk, zorgt Soil & More wereldwijd voor de ontwikkeling van composteringsinstallaties die de uitstoot van broeikasgassen beperken. Via de aankoop van emissierechten investeren wij in hun activiteiten die de bodemkwaliteit en dus ook de kwaliteit van onze ingrediënten ten goede komt. Zo is de cirkel rond." Ook in België werden de nodige investeringen gedaan: zonnepanelen, een aardgastank, een nieuwe verwarmingsketel, toiletten met regenwater, een groene energieleverancier, groene bedrijfswagens en de medewerkers die in de buurt wonen, kregen een elektrische fiets. Deze zomer komt er ook een groendak op de nieuwbouw. Weleda Benelux onderzoekt of het goederentransport tussen Duitsland en de Benelux vanaf 2012 per trein mogelijk is. Weleda wil niet alleen op bedrijfsniveau, maar ook op productniveau klimaatneutraal werken. Nu zijn 26 producten al klimaatneutraal, een vierde van het gamma. Tegen 2015 moet dat met het hele gamma het geval zijn. Voor de consument stelt Weleda productpaspoorten op met de CO2-uitstoot van elk aspect van het productieproces en de herkomst van de ingrediënten. "Op die manier willen we onze consumenten bewijzen dat termen als duurzaam en klimaatneutraal geen loze woorden zijn." Weleda telt vestigingen in 55 landen, verspreid over vijf continenten en goed voor 1800 werknemers. Tegen 2015 moet de hele onderneming klimaatneutraal zijn. Bovendien is de doelstelling tegen dan meer dan 80 procent van ingrediënten biologisch te telen. ANNICK CLAUS