Koning Boudewijn reed met een Porsche 356 en zijn broer Albert reed als prins met een 911. Formule 1-piloot Jacky Ickx nam ettelijke keren plaats achter het stuur van het legendarische automodel. Zijn beroemde voorganger Paul Frère was bevriend met de familie Porsche en auteur van het mooie boek, Eternelles Porsche 911. Hij was een van de eerste testrijders. De autocoureurs Michael Schumacher en Sebastian Vettel hebben er een in hun garage.
...

Koning Boudewijn reed met een Porsche 356 en zijn broer Albert reed als prins met een 911. Formule 1-piloot Jacky Ickx nam ettelijke keren plaats achter het stuur van het legendarische automodel. Zijn beroemde voorganger Paul Frère was bevriend met de familie Porsche en auteur van het mooie boek, Eternelles Porsche 911. Hij was een van de eerste testrijders. De autocoureurs Michael Schumacher en Sebastian Vettel hebben er een in hun garage. Het legendarische model Porsche 911 was in een knalgele versie ook de vedette in de stripreeks Rik Ringers van Tibet en Duchâteau, in het eerste album was dat nog een MG. Dat was in een tijd lang voor hij een wereldsucces kende op het witte doek in Cars van Pixar. Last but not least was er de Belgische rijkswacht, die van het begin van de jaren zeventig tot het begin van de jaren negentig de beschikking had over Porsche 911 Targa's. Belgische beroemdheden en anonieme liefhebbers vertegenwoordigen een aanzienlijke markt voor het model 911 van Porsche. In België worden er ongeveer 300 per jaar verkocht. Dat is niet slecht als je weet dat de productie in de ateliers van Zuffenhausen ten noorden van Stuttgart in 2011 21.748 exemplaren bedroeg. De dynamische kwaliteiten en de wendbaarheid van het voertuig maken elke rit tot een buitengewone ervaring. Voor velen komt de aankoop van een 911, het model dat een halve eeuw geleden ontworpen werd door Butzi Porsche, neer op het verwerven van 1415 kilo begeerte en passie. Daarnaast is het ook een investering. De eerste Porsche 911 werd in België in 1964 verkocht, iets na de wereldprimeur op het salon van Frankfurt in 1963. Hij kostte toen 9000 euro, tegenwoordig is zo'n oudje tot 80.000 euro waard. De recentste generatie van de 911 -- met een wielbasis die 10 centimeter langer is en een voortrein die 46 millimeter breder werd op de Carrera en 52 millimeter op de S -- werd uitgetekend door designverantwoordelijke Michael Maurer. De modellen die op dit ogenblik beschikbaar zijn kosten 90.750 tot 188.880 euro, btw inbegrepen. De jongste generatie van de 911 levert tegelijk betere prestaties op en een verbruik dat tot 16 procent lager ligt. De motor van de Carrera is afgeslankt van 3,6 tot 3,4 liter, maar zijn vermogen werd wel opgedreven van 345 tot 350 pk. De Carrera S behoudt zijn 3,8 liter, maar zijn vermogen bedraagt nu 400 pk tegenover 385 pk voorheen. Een Carrera die uitgerust is met een PDK-versnellingsbak (transmissie met dubbele koppeling) verbruikt bijvoorbeeld 8,2 liter per 100 kilometer. De automatische versnellingsbakken verbruiken minder dan vroeger en zijn met een CO2-uitstoot van 194 gram per kilometer ook betamelijker dan de andere. Dankzij de elektronische stuurbekrachtiging in plaats van een hydraulische pomp is de huidige 911 ook minder energieverslindend. Enkele van de basiselementen van het silhouet van de 911 zijn erg karakteristiek, zoals de U-vormige motorkap, de dominante spatborden, de ronde koplichten en de luchtinlaten vooraan, die de motor van zuurstof voorzien en de remmen afkoelen, evenals het U-vormig achterzijpaneel en de uitdijende spatborden achteraan. En dan is er uiteraard nog het kenmerkende geluid van de befaamde achterliggende Flat-6 boxermotor, dat door middel van ventielen en kleppen op commando rauwer en sportiever afgesteld kan worden. Bernard Van Bellingen, de communicatieverantwoordelijke van Porsche België is een bestuurder en fan van de 911. Hij herinnert zich dat er bij de lancering van het type 996 in 1997 geraakt werd aan de vorm van de koplichten. "De klanten lieten meteen van zich horen en Porsche moest zijn faux pas snel herstellen." "Binnen zijn de zaken wel duidelijk geëvolueerd, maar wat nooit zal veranderen op het dashboard is de toerenteller in het midden van de wijzerplaten, die zichtbaar is doorheen het stuur. Voor wie met een 911 rijdt, is snelheid uiteraard belangrijk, maar voor de bestuurder is vooral de toerenteller belangrijk, vandaar zijn bevoorrechte positie. Een ander onwrikbaar element is de sleutel om de motor te starten, links van het stuur. Bij ons komt er nooit een start/stopknop. Dat zit daar om te herinneren aan het sportieve karakter van het voertuig." Bij de start van de 24 uren van Le Mans moesten de coureurs naar hun wagens rennen, die schuin naast elkaar opgesteld stonden, erin springen en wegschieten. SERGE VANMAERCKEDe Porsche 911 kostte bij de lancering 9000 euro, tegenwoordig is zo'n oudje tot 80.000 euro waard.