Aan de Parijse Gare du Nord staan de motortaxi's in de rij te wachten op hun volgende klant. Thalys-reizigers kunnen onderweg ook zo'n motor- of scootertaxi reserveren. In Parijs zijn ze al tien jaar een vertrouwd beeld in het verkeer, net als in Londen. De voordelen zijn duidelijk. In het drukke hoofdstedelijke verkeer komt je met een motor of scooter veel sneller op je bestemming dan met een auto.
...

Aan de Parijse Gare du Nord staan de motortaxi's in de rij te wachten op hun volgende klant. Thalys-reizigers kunnen onderweg ook zo'n motor- of scootertaxi reserveren. In Parijs zijn ze al tien jaar een vertrouwd beeld in het verkeer, net als in Londen. De voordelen zijn duidelijk. In het drukke hoofdstedelijke verkeer komt je met een motor of scooter veel sneller op je bestemming dan met een auto. In België werd in maart 2012 een proefproject met motortaxi's gelanceerd. Er zouden dertien motortaxi's worden ingezet in Brussel. Om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, was het tarief gelijk aan dat van de reguliere taxi's. Nu is Urban Drive nog een van de weinige aanbieders van motortaxiritten, "de anderen zijn er nooit echt mee begonnen", zegt Thibault Moreau de Bellaing, de man achter Urban Drive. Voor hij zijn bedrijf opstartte, liep hij twee weken 'stage' bij een motortaxi-collega in Parijs. Urban Drive zet geen zware motoren in, wel 400 cc SYM-scooters. Die zijn handelbaarder in het drukke Brusselse verkeer. "Het is ook een heel aangename scooter voor de passagier", zegt hij. "Het zadel is vrij breed en hij biedt veel opbergruimte." De ritten in Brussel blijven overigens niet beperkt tot de binnenstad. Er is ook veel vraag naar vervoer naar de luchthaven van Zaventem, vooral van executives van internationale firma's die een dag in een Belgische vestiging in en rond Brussel (tot in Waver) komen werken. De motortaxi is dan ook vooral een concept dat de zakenreiziger uit het buitenland aantrekt, waar de tweewielige taxi's al ingeburgerd zijn. "Ze kijken op het internet en vinden ons dan", zegt Moreau de Bellaing. Sinds kort kan wie met de Thalys naar Brussel spoort, onderweg ook een motortaxi bij Urban Drive reserveren. Want reserveren is wel nog een must. Je kan bij het buitenkomen van het station niet 'zomaar' op een motortaxi stappen, zoals je een autotaxi neemt. Bij de reservatie kan men meteen ook de verplichte beschermende kledij en helm bestellen. Hoe is het met de veiligheid van de motortaxi gesteld? Een motorrijder is in het verkeer kwetsbaarder dan een automobilist. Volgens Thibault Moreau de Bellaing is het verkeer in Brussel al gewend aan motor- en scooterrijders die tussen de auto's door flitsen: "We hebben nog geen ernstige incidenten gehad. Hooguit eens een kapotte achteruitkijkspiegel..." Maar die kwetsbaarheid houdt andere instanties wel tegen om motoren en scooters in te zetten. In Nederland, Engeland en Frankrijk zijn er bijvoorbeeld al ambulancemotoren, maar dr. Koen Monsieurs, diensthoofd spoedgevallen van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen en zelf een motorrijder, plaatst vraagtekens bij de veiligheid: "Je kunt wel zeggen dat hoe meer je rijdt, hoe meer ervaring je hebt, maar de kans om aangereden te worden, stijgt almaar. En dan moet je de afweging maken: weegt de potentiële winst om snel bij een patiënt te zijn op tegen de kwetsbaarheid van de chauffeur? De veiligheid komt eerst." Een andere vraag is wie zo'n motor dan wel moet besturen. "Een ambulancier heeft een basisopleiding en mag bijvoorbeeld geen intubatie doen. Hij kan alleen de eerste zorgen toedienen. Een verpleegkundige alleen op een motor is maar alleen. Die kan alleen de eerste zorgen toedienen, maar hij kan de patiënt niet meenemen en moet dan toch om bijstand vragen. En een arts op de motor, dat mag je vergeten." Monsieurs meent dat een ambulancemotor een optie is die bestudeerd kan worden, maar hij vindt de verkeersproblemen in ons land niet dermate dramatisch, dan men niet meer tot bij de patiënt kan komen. In het buitenland wordt ook geëxperimenteerd met brandweermotoren, maar in België is een proefproject in een embryonale fase blijven steken omdat er tegenkanting kwam van de vakbonden. Die zagen in de tweewieler een gevaar voor de arbeidsplaatsen. In principe kunnen voor een kleine brand, zoals een in brand gestoken vuilnisbak, een of twee scooters uitgestuurd worden in plaats van een volledig bemande wagen. De scooter is er eerder dan een wagen en kan de brand dus in een vroeger stadium blussen. Een probleem is wel dat zo'n tweewieler niet veel materiaal kan meenemen, stelt Johan Schoups, adjunct-directeur-generaal Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp (DBDMH). "De grootste frustratie van een brandweerman is ter plaatse zijn, maar niets kunnen doen", legt hij uit. "Hoeveel blusmateriaal kan een scooter meenemen, 10 tot 20 liter schuim? Daarmee kan je bij een grote brand weinig uitrichten." Schoups vraagt zich af waar je dan de lijn trekt: "Een brandende vuilnisbak is storend, maar er is verder weinig gevaar. Dat is iets voor de tweewieler. Maar wat doe je met een autobrandje? De combinatie scooter/motor en auto lijkt op het eerste gezicht ideaal." Maar al zijn ze eerder ter plaatse en kunnen ze van nut zijn bij kleinere brandjes, ook hier duikt de veiligheidsvraag op. "Al zijn die motoren voor een interventie voorzien van een blauw zwaailicht, dan nog zijn ze kwetsbaar", weet Schoups, ook een motorrijder. En een ongeval met een gemotoriseerde tweewieler heeft direct meer consequenties. AD VAN POPPEL"Weegt de potentiële winst om snel bij een patiënt te zijn op tegen de kwetsbaarheid van de chauffeur? De veiligheid komt eerst" Koen Monsieurs