www.delsey.com
...

www.delsey.com Onder die nieuwigheden een nieuwe generatie '4x4's' van harde koffers uit geïnjecteerd polypropyleen. Het topmodel heeft een inhoud van 115 liter en is daarmee naar verluidt de grootste koffer op vier wielen ter wereld. Ook op modieus vlak durft Delsey vernieuwen. De transparante Fresh-lijn wordt, net als de ondoorschijnende Waves-line, aangeboden in stoutmoedige kleuren. Zo bent u tenminste zeker dat u uw bagage kunt herkennen in de luchthaven. De Delsey-lijn omvat vandaag koffers voor elke bestemming. De toerist, de student, de zakenman... iedereen kan zijn spullen opbergen in een Delsey. Vanuit het hoofdkwartier, op een boogscheut van de luchthaven van Roissy-CDG, ontwikkelde het ontwerpteam onder leiding van GillesEeckhoudt, niet minder dan 22 soepele bagagelijnen en 14 harde bagagelijnen. Het ontbreekt Delsey zelden aan verbeelding en omdat het merk nu eenmaal goed verankerd zit in de tijdsgeest, heeft het onlangs nog een Urban-stadsgamma uitgebracht met uitgesproken slogans: origineel in de stad, veilig in de stad, luchtig in de stad. De diversificatie gaat bij Delsey nog veel verder dan de bagage alleen. Het merk biedt nu ook reisaccessoires aan, gaande van slaapmaskers en hangsloten, opvouwbare tassen, veiligheidszakjes, specifieke houders voor cd's, gsm's en camera's, tot een veiligheidsriem of een EHBO-kistje. En ook elektrische en elektronische toestellen speciaal voor op reis - zoals een strijkijzer, een deviezenconvector, een zaklamp of een wekkerradio - zijn sinds kort verkrijgbaar met het Delsey-label. De prijzen schommelen naargelang van het product en het gamma, maar Delsey beweert dat die artikelen gemiddeld 10 % goedkoper zijn dan die van de rechtstreekse concurrent. Vandaag is Delsey (na het Amerikaanse Samsonite) de tweede grootste bagagefabrikant ter wereld. Met zeven handelsfilialen en 6000 verkooppunten in 105 landen, wordt thans meer dan 70 % van de omzet uit export gehaald. Het Franse bedrijf dat in handen is van Antwerpenaar TonyGram, blijkt ook Vlaamse roots te hebben. Delsey is een samensmelting van de Franse familienaam Delahaye en de Vlaamse achternaam Seynhaeve. De Delahayes produceerden sinds 1911 foedralen voor fototoestellen en koffertjes voor schrijfmachines. De activiteiten van de Seynhaeves hebben geen sporen nagelaten in de archieven van de firma. Wat er ook van zij, Delsey evolueert vanaf 1965 van etuifabrikant naar een producent van reisartikelen in gevormd plastic. Na verschillende eigenaarwissels ( AndréSeynhaeve alleen, dan André Seynhaeve en BertrandFort, dan Bertrand Fort alleen), werd de firma in 1998 overgenomen door Tony Gram. Volgens woordvoerder Gilles Eeckhoudt heeft bij Delsey, met de komst van Tony Gram, de logica weer de bovenhand gekregen: "Vroeger gaf iedereen zijn mening over alles. Nu spit ieder zijn eigen domein grondig uit en legt vervolgens zijn besluiten naast die van de anderen om zo tot een zinvol product te komen." Delsey werkt op dit ogenblik met een team van vijf designers jonger dan dertig. Gilles Eeckhoudt: "Tegenwoordig gaat ontwerpen veel verder dan een stuk bagage een zekere esthetiek, een vorm of een kleur meegeven. Wij moeten ook de tijdsgeest opsnuiven en er ons bijvoorbeeld rekenschap van geven dat het uitgesloten is om een lijn boekentassen voor scholieren te lanceren als die alleen nog maar bij rugzakken zweren..."De marketingafdeling legt vaak een lastenkohier voor aan de designafdeling. Die werkt vervolgens drie voorstellen uit die worden voorgelegd aan een twintigtal personen uit de verschillende productie-, marketing- en distributieniveaus. "Het eerste voorstel ligt altijd het dichtst bij wat het bestek voorschrijft," legt Gilles Eeckhoudt uit. "Bij de twee andere gaan we een beetje op verkenning. Die worden dan eveneens onder de vorm van films voorgelegd. Voor elk van de concepten trachten we ons in te leven in de logica van de gebruiker."In het midden van de ontwerpstudio troont een stuk bagage dat volgend jaar in productie moet gaan. Eindelijk. Het werd vier jaar geleden ontworpen. De opeenvolgende directies vonden het project wel interessant, maar niet echt Delsey. Onder de huidige directeur, GuyTaïeb, die in 2001 werd aangetrokken, kreeg het project dan toch een levenskans. "Het is mooi en het is futuristisch," vindt Gilles Eeckhoudt. "We kunnen er een conceptbag van maken zoals men ook conceptcars bouwt." De koffer is eigenlijk een soort luxueuze caddy, sober en smaakvol. "We hebben er zelfs al felicitaties voor gekregen van de concurrentie," zegt Eeckhoudt. "Bij het ontwerp hebben we ons de vraag gesteld wat de consument doet met zijn bagage tijdens de elf maanden dat hij ze niet gebruikt. Mensen reizen vaker maar minder lang, wat maakt dat de koffer evolutief moest zijn. En we hebben ook nagedacht over een eenvoudige manier om hem te onderhouden. Daaruit is uiteindelijk het volgende voortgekomen: een deel is thermo-gevormd en kan als een accordeon opgevouwen worden om het op te bergen, het andere deel is soepel en aanpasbaar en kan bovendien in de wasmachine." Serge Vanmaercke