Nadat hij verscheidene functies heeft bekleed bij Akzo Nobel in Nederland en Duitsland, is sinds twee maanden Aad Kuiper bestuurder-algemeen directeur in ons land geworden.
...

Nadat hij verscheidene functies heeft bekleed bij Akzo Nobel in Nederland en Duitsland, is sinds twee maanden Aad Kuiper bestuurder-algemeen directeur in ons land geworden. Het minste wat je kan zeggen, is dat Aad Kuiper, een Nederlander van 35, niet heeft getreuzeld om aan de slag te gaan. Hij was immers nog maar net aan zijn laatste jaar economie aan de universiteit van Rotterdam begonnen, toen hij al een baan aangeboden kreeg bij de Nederlandse multinational Akzo Nobel, op het wereldvlak één van de hoofdrolspelers in sectoren als chemie, verf, gezondheidsproducten en vezels. Nadat hij een jaar lang zijn studies had gecombineerd met zijn loopbaan, kon hij zich volop concentreren op zijn carrière, eerst als marketingspecialist voor de sierverven en later als sales manager.Toen in 1992 de commerciële distributie van Akzo Coatings werd gewijzigd, breidde zijn verantwoordelijkheid zich uit tot verscheidene productgamma's voor het district groot-Rotterdam. Op het einde van 1992 veranderde zijn werkterrein : hij vertrok naar Duitsland, waar de gevolgen van de val van de Berlijnse Muur drie jaar na datum nog goed voelbaar waren : de verfmarkt was er wankel en onzeker. "Het was een erg dynamische periode", vertelt Kuiper. "Alles veranderde heel snel, ook voor mij. Ik moest eraan wennen dagelijks per vliegtuig door heel Duitsland te reizen. Terwijl de aanwezigheid van de vroegere DDR op de verfmarkt steeds sterker werd, moest ik de verkoop van de Sikkens-verven in het oosten en het westen reorganiseren. Die operatie werd een succes, zodat we nieuwe medewerkers konden aanwerven en de omzet beduidend konden vergroten." In ons land domineert Akzo Nobel Coatings ontstaan door de fusie van Akzo en Nobel in 1994 de sector van de sierverven met merken als Levi's, Trimetal, De Keyn, Sikkens en Sadolin. Die markt heeft het echter niet gemakkelijk. Ze valt jaarlijks terug met 1 tot 3 %, als gevolg van de verschijning van steeds meer nieuwe bouwmaterialen die niet meer geschilderd moeten worden, maar ook van de sombere economische context die België sedert verscheidene jaren kent. Aad Kuiper is van plan de trend om te keren en zowel de omzet als het marktaandeel van de Nederlandse reus te vergroten. Om dat te kunnen, rekent hij vooral op het talent van de verkoopteams. Hij wil dat ze agressiever worden, een betere opleiding krijgen en zich volledig richten op de tevredenheid van de klant. "In eerste instantie wil ik de identiteit van de verschillende merken duidelijker afbakenen", zegt Kuiper. "Sommige mensen denken dat ze identiek zijn, omdat ze van dezelfde moederfirma komen. Maar elk merk heeft zijn eigen imago, strategie, kenmerken, distributiekanalen en geschiedenis."Wat is zijn recept om zijn opdracht in België tot een goed einde te brengen ? Twaalf uur werken per dag, zes dagen per week. "Dat is de tol van het succes", vindt Aad Kuiper.AAD KUIPER (AKZO NOBEL) De identiteit van de verschillende verfmerken duidelijker afbakenen.