Een kleine met een ruim gevoel

Het segment van de kleine monovolumes wordt nog niet getroffen door overbevolking, maar is toch populair. Het was Opel dat dit type auto’s uitvond met de Meriva en almaar meer merken volgden. Zoals Citroën met de C3 Picasso of ook Kia. Inderdaad, een Zuid-Koreaans merk, dat bij nogal wat consumenten onbekend terrein is. Hyundai, ook uit die contreien, is bekender en heeft zijn voetafdruk al op de collectieve perceptie gezet als het op kwaliteit aankomt, terwijl de genen van Hyundai en Kia eigenlijk zowat dezelfde zijn. Bovenop de degelijkheid doen ze ook hun best om modellen neer te zetten die op-en-top Europees zijn, vooral qua vormgeving. Zoals deze Venga, de nieuwe kleine monovolume van het merk.

Uiteraard komt deze Venga net zoals zijn gammagenoten met een stevige garantie van zeven jaar of 150.000 kilometer. Vooral voor gezinnen die deze Venga overwegen als een tweede auto, die sowieso minder kilometers maalt, is dit product dan ook interessant. Hoewel de Vlaamse consument hier helemaal niet wakker van ligt, komt de Venga standaard met ESP of stabiliteitscontrole, een elektronisch hulpmiddel dat een groot verschil kan maken.

Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van alle dodelijke ongevallen het gevolg is van een slippartij. En slippen, dat is precies wat het ESP probeert te vermijden als u te snel in een bocht gaat of verrast wordt door een nat wegdek. Alleen moet u bij veel merken een meerprijs van 250 tot 500 euro betalen voor ESP, terwijl de meeste consumenten dat geld liever spenderen aan opties die het comfort vergroten en het er dus vaak niet van komt . Hier is dat probleem van de baan, want ESP is dus standaard. Daarmee loopt Kia in het segment van de kleinere auto’s vooruit op de tijd. Vanaf 2011 verplicht de Europese wetgeving de aanwezigheid van ESP in ieder nieuw automodel.

Rijden met de Venga is heel aangenaam, want toch wel dynamisch. Zelf houden we daarvan, maar sommige bestuurders of passagiers vinden de vering misschien net iets te hard als ze vooral Franse auto’s gewoon zijn. Tot slot, aller opvallendst, hoe de ontwerpers er alweer in geslaagd zijn een kleinere auto weelderige binnenruimte mee te geven. Of liever: u krijgt een zeer ruim gevoel, zowel achter het stuur als op een passagiersstoel. Dat is te danken aan de grote wielbasis (afstand tussen de voor- en achteras). Zo is er achterin plaats voor drie volwassenen, die bovendien behoorlijk wat hoofdruimte krijgen omdat de Venga hoog gebouwd is.

+ : Binnenruimte

– : Misschien wat strak afgeveerd

Jo Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content