Een volslagen neofiet in de toeristische sector. Totaal onbekend in het reiswereldje. Maar in het mediawereldje was Wim Vanseveren des te bekender. Vijftien jaar lang was hij netmanager bij TV1. "Hét grote voordeel bij Toerisme Vlaanderen is de afwezigheid van media-aandacht bij het managen," zegt de voormalige BV. "Als je in de media werkt, kom je elke dag op tv. Ze hechten disproportioneel veel aandacht aan alles wat naar media ruikt."
...

Een volslagen neofiet in de toeristische sector. Totaal onbekend in het reiswereldje. Maar in het mediawereldje was Wim Vanseveren des te bekender. Vijftien jaar lang was hij netmanager bij TV1. "Hét grote voordeel bij Toerisme Vlaanderen is de afwezigheid van media-aandacht bij het managen," zegt de voormalige BV. "Als je in de media werkt, kom je elke dag op tv. Ze hechten disproportioneel veel aandacht aan alles wat naar media ruikt." Waarnemers in de toeristische sector geven Vanseveren na bijna één jaar werken aan de top een meer dan voldoende. De man is een nieuwkomer en dat weet hij. Maar hij doet zijn best om bij te leren, én hij is niet te beroerd om technische dossiers naar de juiste medewerkers te detacheren. "Als leider van de directieraad voer ik het dagelijks beleid uit. Dat is een kwestie van de zaak te runnen. Het is minister van Toerisme RenaatLanduyt ( SP.A) die de beleidslijnen uittekent." Dat is dan ook zowat het enige punt van kritiek van de buitenwereld aan de neofiet: zijn wat te loyale houding aan het kabinet. Toch leidt Wim Vanseveren een heuse KMO met 200 werknemers, een begroting van 40 miljoen euro, elf buitenlandse kantoren en een degelijke studiedienst. Het vergunningenbeleid voor reiskantoren, campings en hotels in Vlaanderen gebeurt vanuit het hoofdkantoor aan de Grasmarkt, vlakbij de Brusselse Grote Markt. Van daaruit worden hoofdzakelijk de kust en de kunststeden Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Leuven en Mechelen gepromoot. Die zijn erg geliefd in onze buurlanden, in Japan en de Verenigde Staten. "Met onze kunststeden zitten we wereldwijd aan de top. Ook onze kust is erg aantrekkelijk voor Duitsers en Nederlanders, maar niet meteen voor Amerikanen. Er zijn ontzettend veel kusten in de wereld, met elders meer zon. Waarom zou een Amerikaan uit Californië naar onze kust komen of een fietstochtje maken in de Kempen?" Jammer voor Vanseveren, trouwens, want de 47-jarige Tieltenaar kruipt zelf wekelijks op de fiets. Na dit jaar van verplichte opwarming volgt in 2004 het grote werk. Want Toerisme Vlaanderen transformeert, in het kader van het beter bestuurlijk beleid, in een Intern Verzelfstandigd Agentschap. Waarmee de vereniging meer autonomie zal krijgen. Op het programma staat een 'strategische consultancy', die de strategie van Toerisme Vlaanderen zal bepalen. En opvallend: de raad van bestuur verdwijnt. Piet Jaspaert, voormalig communicatiedirecteur van KBC, is daarmee voorzitter af. Of mag hij toch nog hopen op een comeback? Want in de plaats van de raad van bestuur komt een adviesraad. De samenstelling is nog niet bekend, op één lid na: leidend ambtenaar Wim Vanseveren als voorzitter. W.R."Waarom zou een Amerikaan uit Californië naar onze kust komen of een fietstochtje maken in de Kempen?"