Atcomex uit Hamme is de enige producent in de Benelux van vliegtuigbetankers. Een product voor een kleine markt, dat letterlijk decennia meegaat.
...

Atcomex uit Hamme is de enige producent in de Benelux van vliegtuigbetankers. Een product voor een kleine markt, dat letterlijk decennia meegaat.Crisissen zijn uitdagingen. Het gezegde geldt nog maar eens voor Paul Van Dyck. In maart vorig jaar verliet hij LAG in Bree. De heropgestarte producent van vrachtwagens stootte zijn afdeling vliegtuigbetankers af. "We haalden een omzet van 90 miljoen frank, en een toegevoegde waarde van 11 %. Maar in de totale omzet maakte die activiteit slechts één procent uit. Ze paste niet in de grootte van LAG, dat gericht is op serieproductie." Paul Van Dyck klopte aan bij de nv Atcomex, een producent uit Gullegem van tankwagens voor de weg. Met als resultaat dat Van Dyck zich vandaag nog steeds business manager aircraft refueling mag noemen. Bovendien klimt de omzet van Atcomex door de nieuwe niche-activiteit gevoelig. De vliegtuigbetankers zorgen na één jaar al 150 miljoen omzet, de andere activiteiten vergaren 340 miljoen. De vliegtuigbetankers worden gemaakt in een filiaal in Hamme, dat zestien werknemers telt. Paul Van Dyck werkt met mensen die bij LAG aan de slag waren. De merknaam veranderde echter : van LAG naar Atcomex. "Met een nieuwe merknaam op de markt komen, is steeds moeilijk. Maar de klanten schenken vertrouwen in de bestaande ploeg. Al hebben we geluk gehad met de eerste orders," geeft Van Dyck toe. Het Nederlandse Schiphol, Israël, Saudi-Arabië zijn klanten. Maar het zwaartepunt ligt in zuidelijk Afrika, met Mozambique, Zimbabwe en Zuid-Afrika. Atcomex werkt er in nauwe samenwerking met RBP, de kerosine-tak van BP. Het merendeel van de klanten zijn overigens petroleummaatschappijen, zoals BP, Esso of Shell. Zelden is een vliegtuigmaatschappij klant : KLM is de uitzondering. "Het nadeel is dat onze producten minimum vijftien jaar moeten meegaan. Wij moeten ervan uitgaan dat onze tanks niet kapot kunnen gaan. Dit is meer een vervangings- dan een uitbreidingsmarkt. In Zuid-Afrika heeft BP nu toch de knoop doorgehakt om 30 jaar oude wagens te vervangen. Wij leveren vijftien vliegtuigbetankers." De totale productie wordt op maat gemaakt. De loonkost, een kwart van de productiekost, schat Van Dyck hoog, maar niet onoverkomelijk. Kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid geven de doorslag. Atcomex beschikt bovendien over een geïnformatiseerde offerteberekening. Die maakt een precieze schatting van de kostprijs mogelijk ("tot voor het laatste boutje"), wat vaak doorslaggevend is bij het binnenhalen van de contracten.PAUL VAN DYCK (ATCOMEX) Klanten aanvaarden merkverandering, mits kwaliteit en betrouwbaarheid.