Crisis in de sector van de lichtreclames ? De nummer twee, Splen, verdubbelt zijn productiecapaciteit en koopt de nummer vijf op.
...

Crisis in de sector van de lichtreclames ? De nummer twee, Splen, verdubbelt zijn productiecapaciteit en koopt de nummer vijf op.De markt van lichtreclames staat onder druk. Van de twintig grootste omzetmakers zijn er slechts twee winstgevend. Eén daarvan is de firma nv Splen uit Diest. Het bedrijf haalde vorig jaar een omzet van 185 miljoen frank, en mikt dit jaar op 200 miljoen frank. Meer nog : Splen verhuist naar een nieuw industrieterrein en verdubbelt met een investering van 70 miljoen frank zijn productiecapaciteit. "Voorlopig wordt het aantal werknemers, 58, niet verhoogd. Maar we willen de mogelijkheid creëren om meer te produceren en eventueel Europees te gaan," zegt algemeen directeur Herman Goedhuys. Om de juiste Europese kanalen te vinden, werd onlangs de nummer vijf op de markt van de lichtreclames opgekocht : nv Theelen Signs, waarvan de omzet in vier jaar meer dan halveerde naar 90 miljoen frank. "Onze activiteiten zijn complementair. Theelen beschikt over een modern machinepark, het bedrijf staat sterk in de petroleum- en autonijverheid." Het Antwerpse bedrijfspand van Theelen wordt ontmanteld, de productie naar de nieuwe vestiging van Splen overgeheveld. Sinds zijn ontstaan in 1960 heeft Splen voortdurend groei gekend. Herman Goedhuys schrijft dit voornamelijk toe aan de dienstverlening, kwaliteit, flexibiliteit en een sterk verkoopteam. Op 30 december 1995 kreeg Splen een reuzenorder van De Volksverzekering ( DVV). Alle lichtreclames met het nieuwe logo moesten binnen de drie maanden worden ontworpen en geïnstalleerd. Wat gebeurde. Splen heeft voornamelijk klanten bij ketens, de bank- en verzekeringswereld, auto- en petroleumnijverheid. Voor Fina werkt Splen de volgende vijf jaar mee aan de lichtreclames en de decoratieve luifelbekleding voor alle tankstations in Europa. Die grote reeksen worden gemaakt in het eigen atelier. Maar het bedrijf maakt evenzeer eenmalige lichtreclames, voor de gemeentelijke middenstander. De lichtreclames zorgen voor 65 % van de omzet van Splen. Het bedrijf bekwaamde zich in nog twee specialiteiten. Zonwering vormt een tiende van de productie, gevelbouw een kwart. De gevelbouw bestaat uit decoratie van bedrijfsgebouwen, het plaatsen van gordijngevels voor kantoren en showrooms. "De markt van de gevelbouw is volop in expansie. Alle grote gebouwen, die modern ogen, hebben een gordijngevel. De installatie vergt specifiek personeel dat millimeterwerk kan uitvoeren." Ook hier levert Splen een volledig dienstenpakket : van het (computergestuurde) tekenconcept tot de uitvoering.HERMAN GOEDHUYS (SPLEN) Verdubbeling van de productiecapaciteit op een markt onder druk.