Skechers

Skechers is gespecialiseerd in sport- en vrijetijdsschoenen. Het Amerikaanse merk bestaat volgend jaar 25 jaar. In de Verenigde Staten is Skechers het nummer twee van de markt, na Nike. In de meeste Europese landen bezet Skechers een plaats in de top vijf, zegt financieel en operationeel directeur David Weinberg. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn momenteel de belangrijkste Europese markten voor Skechers. Daar heeft het ook eigen winkels. Het merk is daarnaast verkrijgbaar bij onafhankelijk retailers.
...

Skechers is gespecialiseerd in sport- en vrijetijdsschoenen. Het Amerikaanse merk bestaat volgend jaar 25 jaar. In de Verenigde Staten is Skechers het nummer twee van de markt, na Nike. In de meeste Europese landen bezet Skechers een plaats in de top vijf, zegt financieel en operationeel directeur David Weinberg. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn momenteel de belangrijkste Europese markten voor Skechers. Daar heeft het ook eigen winkels. Het merk is daarnaast verkrijgbaar bij onafhankelijk retailers. De eigen winkels en de vestigingen van 'derden' in Europa bevoorraadt Skechers vanuit zijn distributiecentrum in Milmort, een deelgemeente van Herstal. Skechers bouwde dat centrum in 2002 en heeft het sindsdien al drie keer uitgebreid. De jongste uitbreiding wordt deze week officieel in gebruik genomen. In 2002 telde het distributiecentrum 22.500 vierkante meter. In 2009 werden dat er 45.000. Vorig jaar ging de oppervlakte naar 72.000 vierkante meter en nu is ze uitgebreid naar 98.500 vierkante meter. Het bedrijf heeft het centrum ook voort geautomatiseerd. Die bijna 100.000 vierkante meter is overigens nog altijd minder dan wat concurrent Nike heeft. De Europese distributiecentra van Nike in Laakdal en Herentals bestrijken samen 250.000 vierkante meter. Het Amerikaanse bedrijf verkoos Milmort boven een vestiging in Frankrijk, Nederland en Duitsland. De belangrijkste redenen waren de impulsen die Skechers kreeg van de lokale en de regionale overheden en de toegang tot loyale werknemers. "We vertrouwden erop dat we veel mensen nodig zouden hebben. Dus keken we niet naar vestigingsplaatsen met volledige werkgelegenheid, waar we het moeilijk zouden hebben mensen aan te trekken", zegt Weinberg. België ligt ook centraal in Europa, maar dat aspect was minder belangrijk dan de factor 'mensen'. Skechers deed intussen ook zijn eerste stappen in de e-commerce. De nadruk ligt daar op het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Binnenkort volgt Spanje. Daarin is ook een rol weggelegd voor de vestiging in Milmort. "We bouwen het centrum flexibel en efficiënt. We bevoorraden onze eigen winkels en de winkels van derden via Milmort en we kunnen verzendingen doen naar distributeurs buiten de EU", zegt David Weinberg. Volgt Skechers de andere grote sportmerken ook in de kledingmarkt? "We zijn daar nog maar net op beperkte basis mee begonnen in onze eigen winkels", zegt Weinberg. Het distributiecentrum in Luik heeft ook de capaciteit om kleding te verwerken zolang het geen 'hangende' producten betreft. Wat is de verklaring voor de groei van Skechers? Volgens Weinberg is de basis het product. "We hebben altijd geloofd in kwaliteit, comfort en een goede prijs", zegt hij. "We zijn ook goede partners voor de retailers: we leveren op tijd en bieden faciliteiten." Skechers zoekt klanten via de klassieke en de digitale media. Het merk sponsort triatlons in Europa en is in ons land de leverancier van Team Belgium, het Belgische Olympisch & Interfederaal Comité. AD VAN POPPEL