Eerlijk is eerlijk: het merk TomTom wordt meestal als synoniem voor gps gebruikt. Te begrijpen, want deze fabrikant bekleedt een leiderspositie in de meeste ontwikkelde Europese landen. Concurrent Garmin is het nummer één in de Verenigde Staten, en Mio is vooral sterk in Azië en Oost-Europa. Toch doet het Taiwanese Mio er alles aan om meer voet aan wal te krijgen in onze contreien. De samenwerking met Touring Mobilis is een stap in die richting. De samenwerking levert realtime verkeersinformatie op sommige gps-toestellen. Toch meteen even relativeren: TomTom en Garmin hebben een gelijkaardige deal met deze verkeer...

Eerlijk is eerlijk: het merk TomTom wordt meestal als synoniem voor gps gebruikt. Te begrijpen, want deze fabrikant bekleedt een leiderspositie in de meeste ontwikkelde Europese landen. Concurrent Garmin is het nummer één in de Verenigde Staten, en Mio is vooral sterk in Azië en Oost-Europa. Toch doet het Taiwanese Mio er alles aan om meer voet aan wal te krijgen in onze contreien. De samenwerking met Touring Mobilis is een stap in die richting. De samenwerking levert realtime verkeersinformatie op sommige gps-toestellen. Toch meteen even relativeren: TomTom en Garmin hebben een gelijkaardige deal met deze verkeersinformatieservice. En ook bezitters van een iPhone kunnen met een optionele applicatie Touring Mobilis is hun smartphone integreren. Wij gingen op stap met de Mio 500, die standaard uitgerust is met 'Live TMC' (Traffic Message Channel) van Touring Mobilis én van de Nederlandse tegenhanger VID. Eerste vaststelling: een adres ingeven - via het touchscreen - kan op meerdere manieren, maar wij moesten wel even zoeken naar een makkelijke, intuïtieve methode die ons ietwat lag. Daarna wordt u vlotjes doorheen 44 verschillende landen gegidst. De instructies zijn duidelijk, onder meer dankzij afgebeelde verkeersborden die aangeven wanneer u moet voorsorteren. U wordt hierbij geholpen door een Vlaamse stem met een behoorlijk zwaar accent. Maar geen nood: er is ook Hollands alternatief. De wegenkaarten die deze Mio gebruikt, bevatten informatie over toegelaten snelheden en flitscamera's. Maar zolang u in België en Nederland blijft, krijgt u er dus ook realtime informatie bij over files, ongevallen, wegwerkzaamheden én mobiele snelheidscontroles. In eigen land bedraagt die Live TMC-dekking naar verluidt ruim 95 procent van alle autostrada's, gewestwegen en secundaire wegen. De gegevens zijn afkomstig van de 70.000 Touring Mobilis-correspondenten, maar ook van het callcenter en zelfs van de overheid. De verkeersinformatie wordt dus realtime doorgestuurd en weergegeven op de ingestelde route. Dat gebeurt onder andere via kleuren: roodgekleurde stukken op uw route voorspellen alvast weinig goeds. Verwacht echter geen wonderen van dit toestel: soms komen gegevens over een ongeval pas binnen als u al pal in de file staat. Zo'n vertragingseffect is nu eenmaal onvermijdelijk. Als u meer info opvraagt over een specifiek incident (door erop te klikken), krijgt u wel de optie om de 'gebeurtenis te ontwijken' en een alternatieve route te laten zoeken. Handig! Leuk is ook dat de gemiddelde snelheid hierbij aangegeven wordt, en dat de aankomsttijd wordt aangepast aan vertragingen onderweg. Wel hadden we graag een externe volume- en thuisknop - zoals we die vaak aantreffen bij concurrerende merken - op dit toestel gezien. De adviesprijs voor de Mio 500 is net geen 200 euro. Niet overdreven duur dus, zeker als u weet dat u de realtime verkeersinformatie van België en Nederland er gratis bij krijgt; zonder abonnementskosten. Er is overigens nog een goedkoper maar kleiner alternatief: ook de Mio 300 (adviesprijs: 160 euro) is uitgerust met Live TMC. Door Roel Van Espen