Ongeveer 1,6 miljard mensen hebben een smartphone. De komende jaren komen er daar nog een paar miljard bij, maar dan vooral in de armere landen. Dat is slecht nieuws voor Apple en Samsung. Zij domineren de toestellen boven 300 euro en hebben daardoor de vette jaren achter de rug. Bovendien moeten zij zich verweren tegen veelal Aziatische fabrikanten die gelijkaardige hardware tegen lagere prijzen aanbieden. Huawei, Lenovo en andere uitdagers stijgen snel in de achting van de consument, waardoor Apple en Samsung minder op hun merk kunnen teren. Beide fabrikanten rekenen daarom op de exclusieve software en extra d...

Ongeveer 1,6 miljard mensen hebben een smartphone. De komende jaren komen er daar nog een paar miljard bij, maar dan vooral in de armere landen. Dat is slecht nieuws voor Apple en Samsung. Zij domineren de toestellen boven 300 euro en hebben daardoor de vette jaren achter de rug. Bovendien moeten zij zich verweren tegen veelal Aziatische fabrikanten die gelijkaardige hardware tegen lagere prijzen aanbieden. Huawei, Lenovo en andere uitdagers stijgen snel in de achting van de consument, waardoor Apple en Samsung minder op hun merk kunnen teren. Beide fabrikanten rekenen daarom op de exclusieve software en extra diensten om de meerprijs van hun toestellen te verantwoorden. Die strategie heeft als bijkomend voordeel dat gebruikers moeilijker naar de concurrentie kunnen overstappen. Bij een stokkende groei is het vooral zaak klanten te behouden. Hoe meer de foto's, mails en andere gegevens vast komen te zitten in exclusieve apps en diensten, hoe hoger de drempel om een toestel van een andere fabrikant te kopen. Apple staat daar het verst in omdat het van in het begin koos voor een volledig geïntegreerde aanpak waarmee het de hardware en de software maximaal controleert. Samsung is van oorsprong een producent van componenten en heeft veel minder ervaring met software. Daarom koos het zeven jaar geleden voor Android van Google bij de uitbouw van zijn smartphoneactiviteiten. Naast een performant besturingssysteem, kregen de klanten van Samsung daardoor ook gemakkelijk toegang tot Gmail, Google Maps en andere populaire diensten van het Amerikaanse internetbedrijf. Ongeveer 90 procent van alle smartphones draait op iOS van Apple of een versie van Android van Google. In amper zeven jaar tijd hebben die twee Amerikaanse softwareplatformen de systemen van Nokia, Blackberry en andere gevestigde spelers weggevaagd. Samsung heeft zelf maximaal geprofiteerd van die Amerikaanse dominantie, maar wil nu zijn afhankelijkheid afbouwen. Het probeert al een paar jaar een laag van exclusieve diensten en apps boven op Android te bouwen. Google reageerde door strengere voorwaarden op te leggen voor het aanbieden van zijn internetdiensten op Android-toestellen. Samsung beseft dat het zelf in een gouden kooi dreigt te komen, omdat het voorlopig niet zonder de diensten van Google kan. Daarom lanceerde het deze week een nieuw toestel, met het eigen besturingssysteem Tizen. Maar Samsung heeft nog veel achterstand op Google en Apple. Die laatste zit ook niet stil. Vorige week stelde het iOS 8 voor op een grote conferentie voor softwareontwikkelaars. De elektronicareus sleutelde vooral onder de motorkap aan de nieuwste versie van zijn mobiel besturingssysteem. Ontwikkelaars krijgen bijvoorbeeld toegang tot de sensor voor vingerafdrukken, waardoor ze gebruikers op een veiliger manier kunnen laten aanmelden binnen hun apps. Dat is heel belangrijk voor e-commercetoepassingen. Het is een van de vele manieren waardoor Apple zich probeert te profileren als het meest aantrekkelijke platform voor ontwikkelaars van mobiele software en uiteindelijk voor de consument. STIJN FOCKEDEY