Manuport Logistics is de expeditiepoot van de groep Euroports. Naast het zuiver maritieme transport beschikt MPL over een eigen weg- en binnenvaartdivisie. De groep, goed voor 150 miljoen omzet en 260 medewerkers, nam de vorige jaren haar nichegenoten Sauter Transport (chemiesector), Contralo (vloeistoffen) en Sparta (suiker en woudproducten) over. De wegtransportafdeling werd dit jaar versterkt met medewerkers van Euroports en laterale aanwervingen.
...

Manuport Logistics is de expeditiepoot van de groep Euroports. Naast het zuiver maritieme transport beschikt MPL over een eigen weg- en binnenvaartdivisie. De groep, goed voor 150 miljoen omzet en 260 medewerkers, nam de vorige jaren haar nichegenoten Sauter Transport (chemiesector), Contralo (vloeistoffen) en Sparta (suiker en woudproducten) over. De wegtransportafdeling werd dit jaar versterkt met medewerkers van Euroports en laterale aanwervingen. "Vroeger was Manuport zo'n beetje de vreemde eend in de bijt in Euroports", zegt CEO Guy Pasmans. "Manuport is traditioneel een dienstverlener waar de mensen het kapitaal van de vennootschap zijn, wat in contrast staat met Euroports, waar terminals en hardware het belangrijkste actief zijn. Dat was voor de aandeelhouders gemakkelijker te becijferen." Vandaag steunen de aandeelhouders het concept van totale dienstverlener en projecten waar terminals en expeditie een front vormen. De CEO kreeg enkele jaren geleden de opdracht de omzet te verdubbelen. Pasmans: "Dat lukte niet via organische groei. Ik werd dus lichtjes ongerust. Gelukkig ondersteunde de financieel sterke holdingmaatschappij ons overnamebeleid. We kijken vooral in de richting van klassieke expediteurs, die werken vanuit een beperkte niche. Dat kan lang uitstekend renderen, maar als er in hun markt iets beweegt, krijgen ook zij klappen. Wij plaatsen hun expertise in een groter internationaal geheel, zodat een strubbeling in de ene activiteit wordt gecompenseerd door een succes in de andere." MPL heeft naast het Antwerpse hoofdkantoor vestigingen in Gent, São Paulo, Campinas en Santos (Brazilië), Dubai, Singapore, Hamburg, Le Havre, Marseille, Rouen, La Rochelle en Malta. Hamburg ging deze maand open en Singapore werd onlangs volledig geherstructureerd. De vier kantoren in China werden gesloten. Pasmans: "Het was moeilijk werken met de Chinezen. Net als je een goede manager had opgeleid, vertrok die voor een paar dollar meer naar de concurrentie. Na de sluiting gingen we in zee met de Californische expediteur Topocean, die zeer sterk is in de Verenigde Staten en Azië, maar zwak in de landen waar wij net sterk staan: Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Dat huwelijk bracht heel wat mogelijkheden. Brazilië zal aan belang toenemen. Door de goedkope munt ontstaan er kansen. Ook Chili en Mexico lonken." Vanwaar die internationale expansie? Pasmans: "We volgen onze klanten. Dat vragen ze ook. Wij hebben niet de ambitie te werken zoals grote expediteurs, zoals Ziegler, Kuehne + Nagel of DHL. Hun Antwerpse medewerkers krijgen van grote klanten bijna automatisch opdrachten toegespeeld. Zij werken vooral op volume en dat beukt in op het rendement. Wij moeten vechten voor elke klant. We werken liever met producenten, zodat we door te specialiseren meer toegevoegde waarde kunnen leveren. Bij ons zijn ze geen nummer. Daarom zoeken we ook naar kleinere opdrachten als springplank voor het grotere werk. Die klanten werken dikwijls liever met ons, omdat ze weten dat we voor hen vechten. De concurrentie blijft wel bikkelhard. Iedereen vist in dezelfde vijver." Manuport heeft drie divisies: industriële producten (40 procent), consumentengoederen (35 procent) en ijzer en staal. Elke divisie heeft een eigen manager, balans en wervingspolitiek, net omdat autonome klantenwerving en expertise een noodzaak zijn. Toen het oude Manuport in 2009 Euroports werd, verkoos Pasmans de oude groepsnaam te reserveren voor de logistieke poot. "We waren in de internationale logistiek een naam als een klok, dus moest Manuport blijven bestaan", verklaart hij. Vandaag werken Manuport en Euroports nauw samen en bieden zich steeds meer opportuniteiten aan. Zo zet Euroports zwaar in op investeringen rond suiker. "Het is voor mij logisch dat ook wij sterker op die niche moeten inspelen." Alle grote rederijen hebben problemen. De lage vrachttarieven wegen op de marges van Manuport, dat in Antwerpen op 108 miljoen omzet nog geen procent nettowinst haalt. "De goedkopere vrachtprijs laat de verschepers toe hun producten goedkoop te verschepen, maar daar haalt Manuport weinig financieel voordeel uit", aldus Pasmans. "Binnen enkele maanden is het gelukkig Kerstmis. In de aanloop naar de feestperiode is er klassiek een piek. We hopen dat we dan nog wat kunnen goedmaken van het zwakke rendement van dit werkjaar." "Wij volgen onze klanten. Dat vragen ze ook"