Filmmaker Pier Pasolini, schrijver Jack Kerouac en schilder Corneille, het zijn maar een paar artistieke jaargenoten die Toots Thielemans (1922) wist te overleven. Al meer dan 60 jaar staat de Brusselse jazzmuzikant op het po-dium, maar van ophouden wil hij niet weten. Ook niet nu hij 90 jaar wordt.
...

Filmmaker Pier Pasolini, schrijver Jack Kerouac en schilder Corneille, het zijn maar een paar artistieke jaargenoten die Toots Thielemans (1922) wist te overleven. Al meer dan 60 jaar staat de Brusselse jazzmuzikant op het po-dium, maar van ophouden wil hij niet weten. Ook niet nu hij 90 jaar wordt. Niet alleen Toots is jarig, ook zijn wereldhit Bluesette. Het is precies 50 jaar geleden dat hij de jazzstandard schreef. Reden genoeg voor een feestje dus. Dat dacht ook Michiel Vanderheyden van het Gentse evenementenbureau Clockwork. Het bedrijf organiseert zakelijke activiteiten en sinds kort startte Vanderheyden samen met uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts een nieuw evenementenbedrijf: The Academy. Met hun eerste productie Toots90 willen ze hun visitekaartje afgeven. "Het boek 'Toots 90' ligt al in de winkel, de concerten zijn nagenoeg uitverkocht. En de tentoonstelling - die loopt van september tot januari - begint vorm te krijgen. Kortom, na dik anderhalf jaar voorbereiden zijn we helemaal klaar voor de aftrap", zegt Vanderheyden. "Toots90 is ons enige evenement voor 2012, maar we zijn al druk bezig met een historisch en een muzikaal project voor 2013." MICHIEL VANDERHEYDEN. "Ik leerde Steven Borgerhoff en Kristof Lamberigts kennen toen ze in 2005 hun uitgeverij begonnen. Zij zochten kantoorruimte en ik had wat plaats over. Na een paar jaar verhuisden ze naar een grotere locatie, maar we hielden contact. Twee jaar geleden hadden we weer zin om samen te werken. Het resultaat is 'The Academy'. Daarvoor scannen we alle onderwerpen waarover Borgerhoff & Lamberigts een boek uitgeeft om te zien of daar een grootschalig evenement aan te koppelen valt. Toots is een geknipte figuur, omdat hij een heel breed publiek aanspreekt: jong en oud, jazzkenner en jazzleek, Belgen en buitenlanders. In ons land onderschatten we zijn internationale bekendheid." VANDERHEYDEN. "Dat valt mee. Het gaat om een pralinedoos met cd. Zijn gezicht staat niet op de praline of zo. En als kind was Toots een echte pralineliefhebber. Het past dus in het concept. Ook de catering op de expo serveert enkel typische Brusselse gerechten die hij graag eet, zoals stoemp." VANDERHEYDEN. "We startten The Academy op met louter eigen kapitaal. Ook voor Toots90 zetten we wat eigen middelen in. Daarnaast hebben we vier structurele partners die een flinke bijdrage leveren: het Brussels Gewest, de stad Brussel, bpost en drie deelbedrijven van GDF Suez: Axima, Cofely Services en Fabricom. Geld loskrijgen in tijden van crisis is een lastige zoektocht vol ontgoochelingen. Maar uiteindelijk schraapten we toch het gehoopte sponsorbedrag van 400.000 euro bij elkaar. Het totale budget van Toots90 is 1,5 miljoen euro." VANDERHEYDEN. "Vooral de vip-pakketten voor de concerten brengen geld in het laatje. Daarvoor mikken we op bedrijven en particulieren. In de Roma zitten de vips vooraan aan kleine ronde tafeltjes waar drank wordt geserveerd, helemaal in cabaretsfeer dus. De concerten lokken vooral Belgen, maar de expo spreekt ook internationale toeristen aan. Ik ben ervan overtuigd dat mensen speciaal naar Brussel komen voor de Toots-tentoonstelling. We werken intensief samen met de Brusselse toeristische dienst VisitBrussels. Voor de opening inviteren we 50 buitenlandse journalisten, we bieden voordelige hoteldeals en er is een speciale jazz-stadswandeling waarin de expo is opgenomen. In totaal mikken we op 75.000 bezoekers." VANDERHEYDEN. "Al sinds het begin hebben we een goed en intensief contact met Toots' manager Veerle Van de Poel. Voor eerdere jubilea organiseerde zij zelf de concerten, dus aanvankelijk waren we indringers. Maar we konden haar toch overtuigen het uit handen te geven. Vooral onze ervaring met grote evenementen trok haar over de streep. Bovendien sloten we met haar een deal over de vergoeding van Toots' intellectuele eigendommen. Financieel loopt ze geen enkel risico. Dat nemen wij op ons. Thielemans zelf bemoeit zich amper met het project. Zo'n expo vindt hij wel leuk, maar voor hem telt alleen de muziek. Waar of wanneer de concerten plaatsvinden interesseert hem eigenlijk ook niet. Zolang hij maar kan spelen, is hij content." VANDERHEYDEN. "De Brusselse burgemeester Freddy Thielemans - geen familie, wel een goede vriend - was erg enthousiast en beloofde ons een toplocatie te vinden. Een betere plek konden we ons niet inbeelden. Zondagavond, op de echte verjaardag van Toots, staat er geen concert gepland, maar een intieme avond met 150 genodigden in het Brusselse stadhuis. Daar zal hij een paar verrassingsnummers spelen. Als je hem ziet stappen, is het een oude man. Maar zodra hij begint te spelen, is hij 50 jaar jonger." www.toots90.be IRIS DE FEIJTER"Thielemans bemoeit zich amper met het project. Zo'n expo vindt hij wel leuk, maar voor hem telt alleen de muziek"