Tegenvallende vooruitzichten voor de automobielmarkt in 2010 deden de koers weer té ver terugvallen. Een koopkans.
...

Tegenvallende vooruitzichten voor de automobielmarkt in 2010 deden de koers weer té ver terugvallen. Een koopkans. In de Franse automobielsector vonden de jongste weken enkele 'accidenten' plaats. Het aandeel van Renault verloor 6 % op de dag van de publicatie van de jaarcijfers 2009 en in een maand tijd zowat 25 %. Wat was er aan de hand? Voor de resultaten van vorig jaar weinig of niets. De tweede grootste autobouwer van Frankrijk won vorig jaar immers in elf van zijn vijftien belangrijkste markten marktaandeel. Desondanks slonk de omzet met bijna 11 % tot 33,7 miljard euro in 2009. Het vierde kwartaal was wel het eerste waarin de opbrengsten van de automobieldivisie hoger lagen dan in hetzelfde kwartaal van 2008. Geconfronteerd met de zware crisis, verminderde de groep de vaste kosten met 17 % tegenover 2008 en zelfs met 21 % ten opzichte van 2007. Het agressieve snijden in de kosten en investeringen ten spijt, belandde Renault zoals verwacht toch in de rode cijfers. Het bedrijfsresultaat (ebit) kleurde 396 miljoen euro rood en het nettoverlies bedroeg zelfs 3,07 miljard euro, waarvan wel 'slechts' 356 miljoen euro in het tweede halfjaar. Ondanks het groepsverlies werden de netto financiële schulden met 2 miljard euro afgebouwd, van afgerond 8 naar 6 miljard euro. Daartegenover stond eind vorig jaar een cashpositie van 5,4 miljard euro en kredietlijnen ter waarde van 4,1 miljard euro (in totaal 9,5 miljard euro). De koersval naar aanleiding van de resultaten had vooral te maken met de weinig rooskleurige perspectieven die de beroemde/beruchte topman Carlos Ghosn verkondigde . Zo verwacht hij dat de Europese automobielmarkt dit jaar met 10 % zal dalen nu in de meeste landen de stimuleringsmaatregelen van de overheden (schrootpremies en dergelijke) aflopen. Maar Ghosn rekent wel opnieuw op een positieve vrije kasstroom dit jaar. Dat moet gebeuren door marktaandeel te winnen in die krimpende Europese markt (nieuwe modellen, waaronder twee elektrische, moeten daarvoor zorgen), synergie-effecten van de verbonden ondernemingen en bijkomende kostenbesparingen Als Renault dit jaar weer winstgevend wordt, heeft het management goed gewerkt. Het echte omzet- en winstherstel moet er dan volgend jaar komen. Vandaag zitten we echter met een zeer lage waardering: koers/omzet van 0,25, koers/boek-waarde van 0,45 en koers/kasstroom (K/CF) van 2,5. Om in de automobielterminologie te blijven: we krijgen een Espace of een Laguna voor een prijs van een Clio of een Twingo. Een koopwaardig valueaandeel. Een faire waarde zou eerder 44 euro zijn. Door Danny ReweghsRenault is een koopwaardig valueaandeel.