1889
...

1889Jicky, meer dan een eeuw oud. Een revolutionair meesterwerk: voor het eerst gebruikte men synthetische essences, waaronder vanilline die tien keer zo duur is als echte vanille. Een krachtige en vasthoudende geur, in een schitterende compositie van Guerlain waar vrouwen dol op zijn. 1921Chanel mikt op N°5, een blijvende bestseller. De legende wil dat dit parfum zijn succes dankt aan een doseerfout: er zouden te veel aldehyden (die krachtige aroma's ontwikkelen) toegevoegd zijn. Maar misschien heeft de ontwerper dat verhaal wel zelf bedacht, om namakers op het verkeerde been te zetten. 1925Shalimar, een magische geur die destijds nog net binnen de grenzen van de goede smaak bleef. Raymond Guerlain was uitgenodigd in New York en stak de oceaan over met zijn vrouw die zwoer bij dit parfum. De geur verwekte sensatie en Shalimar was meteen wereldberoemd. 1927Met Arpège vierde Jeanne Lanvin de 30ste verjaardag van haar dochter en muze Marie-Blanche, een talentvolle musicienne. Haar cadeau: een parfum dat aan de vrouwen schenkt wat muziek toevoegt aan het leven. Het rijke boeket, dat de eeuwige vrouwelijkheid verheerlijkt, heeft inmiddels al talloze verjaardagen opgefleurd. 1930Joy, de duurste geur ter wereld, brengt onbeschaamde luxe op het ogenblik dat de beurs van Wall Street ineenstort. De aroma's van rozen en jasmijn, omringd door de edelste essences, willen de crisis bezweren. De prijs heeft geen belang: Patou zal aan zijn schitterende compositie geen enkel detail veranderen. 1944Met Femme is verleiding troef, dankzij de pruimengeur die niemand tot dan toe ooit had gebruikt. Het flesje van dit echte glamour-parfum is geïnspireerd op de weelderige vormen van Mae West, een 'boezemvriendin' van ontwerper Marcel Rochas. 1947Miss Dior, dochter van de New Look: mode mag weer na de oorlog. Een fris-groene geur met gedurfde akkoorden, omgeven door een bloemenharmonie op een ondergrond van patchoeli, draagt bij tot het geluk van deze zorgeloze jaren. Na een 'revisie' in 1992 is dit parfum nog steeds even jong in het tijdloze doosje van pied-de-poule. 1948L'Air du Temps krijgt vleugels dankzij de bekende duiven van Lalique, die symbool staan voor liefde en tederheid. In hun spoor volgt een romantische en tedere geur vol emoties. Een blijvend actuele naam voor een parfum dat universele erkenning geniet. 1959Cabochard is een geval apart: een ondeugende geur met temperament. Mevrouw Grès, de ontwerpster, was vastberaden, onafhankelijk en koppig; even eigenzinnig als dit parfum met vrijpostige mandarijntjes, koppige kruiden en voluptueuze houttonen. 1961Het groene paardje van het merk Calèche neemt ons op een drafje mee door tuinen, boomgaarden en bossen om te proeven van heerlijke opgewekte geuren. Beminnelijke bloemenaroma's, helemaal in de stijl van het huis Hermès dat zweert bij discrete elegantie. 1966Fidji doet dromen van exotische bestemmingen: een veelbelovende reis naar de verleidelijke groene tinten van de zuidelijke zeeën. De gedurfde geur beantwoordt aan de drang om te ontsnappen uit de winter; de jonge ontwerper Guy Laroche verwerft hiermee een plaatsje onder de zon. 1976Te midden van schitterende juwelen wordt het parfum First een sieraad dat aristocratische accenten legt naar het voorbeeld van edelstenen. Van Cleef & Arpels, drie broers en hun schoonbroer, smeden een nauwe band tussen juwelen en parfum. 1977Opium ontketent een revolutie voor vrouwen die op zoek zijn naar vrijheid en zelfbevestiging. Een geslaagd huwelijk tussen tegenpolen: frisse bloemengeuren gecombineerd met een bedwelmende basis. Parfum en flacon vormen een choquerend maar samenhangend geheel. 1978Anaïs Anaïs lijkt onschuldig, maar is helemaal niet transparant of kinderlijk. Cacharel lanceert een echt parfum voor jongeren, dat naar lelies geurt dankzij een rijk palet van witte bloemen. Al 20 jaar de nummer één voor grote en kleine meisjes. 1981De bekende aansteker in bladgoud geeft geen vuur, maar spuit een geraffineerd geurend wolkje Must. Nieuw is de navulbare flacon. In 1997 volgt een eau de toilette, een luchtige versie met hout en vanille als handtekening van Cartier. 1984Ysatis is als een avondjapon met oosterse bloemen. De diepe vrouwelijke ondertoon met allure en sex-appeal benadrukt de persoonlijkheid van de draagster. Ook hier een kleine uitdagende toets, zoals bij de jurken die Givenchy ontwerpt. 1985Poison is een verleidelijk gif vol kracht en arrogantie. De dominerende geur betovert met bedwelmende kruiden, passend bij de 'verboden vrucht' die gesymboliseerd wordt door de appelvormige flacon. Geen 'zwart' parfum, maar een gedurfd en intrigerend raadsel van Christian Dior. 1987Byzance, het rijk der zinnen tussen Oost en West. De mysterieuze sfeer, gekoppeld aan een barok geurensilhouet, doet denken aan de sprookjes van duizend-en-één nacht. De expressie is breed, rijkelijk en sensueel, zoals bij alle creaties van Rochas. 1988De legendarische ring van Boucheron is een bewijs van liefde en trouw, een sieraad met de bedwelmende geuren van Bengalen en de betoverende dronkenschap van eeuwig bloeiende tuinen. Om zoveel vreugde te vieren, wordt ook de flacon een juweel, geslepen als een diamant. 1989Sandelhout en jasmijn in een heilig verbond? Het mythische parfum Samsara is een mooi antwoord van Jean-Paul Guerlain op het verlangen naar harmonie en spiritualiteit. De aroma's van goden en tempels gaan vandaag de dag samen met het flamboyante rood dat vereerd wordt in India en Tibet. 1990Romantiek is troef met Trésor: het aroma van rozen bekoort en betovert de harten. De moderne versie combineert zachtheid en broosheid in een mooie gepoederde geur waarbij een gedurfde toets niet ontbreekt. Dit is Lancôme ten voeten uit: verbluffende charme. 1992Eau d'Issey ademt de geuren van de zee, ozonrijke luchten, de sfeer van een tuin na een malse regenbui; het fleurige aroma beantwoordt aan het verlangen naar frisheid. Ontwerper Issey Miyaké maakte dit parfum transparant, helder en kleurloos - zoals water... 1992Angel brengt snoepachtige toetsen en tonen van karamel die doen denken aan de desserts uit onze kindertijd, aan de geuren van de kermis... Warme herinneringen die opnieuw tot leven worden gewekt door Thierry Mugler. En de kleurencombinatie van blauw en staal is als een droom, een hemel van parfum. SUZANNE LAMBERTS