Een echte Audi

© GF

Voor echte autoliefhebbers, die weleens een ronkende motor lusten en van een versnellingspook kunnen genieten, zal elektrisch rijden nooit een echte lust zijn. Maar wie niet met benzine in de aderen is geboren, zal die elektrische auto best aangenaam vinden. Comfortabel ook. Dat geldt zeer zeker voor de e-Tron van Audi. De Duitse constructeur heeft met zijn eerste volledig elektrische model een zeer sterk product neergezet. Om niet te zeggen: de beste elektrische auto die we tot nu toe in handen kregen.

Om te beginnen transporteert de e-Tron je niet met allerlei bliepgeluiden en flitsende lichtjes naar een futuristische wereld als je achter het stuur kruipt. Je zit gewoon in een Audi zoals je die kent. De afwerking is top, de uitrusting weelderig. Een primeur is de digitale spiegel, een optie die de aerodynamische efficiëntie van de e-Tron nog verscherpt. Twee camera’s nemen de plaats van de spiegels in. Het beeld dat ze vormen, is te zien op een scherm dat tussen de boordplank en de deur zit. Om het verkeer achter zich te zien, blijft de bestuurder dus gewoon opzij kijken, in de richting waar je vroeger de spiegels wist staan.

Voorts zit de e-Tron boordevol slimme systemen die elektrisch rijden niet alleen zo efficiënt mogelijk, maar ook gebruiksvriendelijk moeten maken. Iedereen kan er zo mee onderweg.

Wat het rijgevoel betreft, merk je meteen dat je onderweg bent met een zware auto (grote batterijen). In de eerste kilometers voelt het een beetje log aan, maar die indruk vloeit snel weg. Een sportwagen is de e-Tron natuurlijk niet, maar hij aarzelt niet om je een zeer aangenaam en zelfs dynamisch rijgevoel te schenken, met heel snedige acceleraties en een stuur dat goed reageert.

Op het gebied van rijbereik is de e-Tron zoals alle elektrische auto’s: je slaagt er niet in de officiële norm te halen. Met een uiterst zuinige rijstijl konden we probleemloos minstens 370 kilometer rijden. Maar dat cijfer zie je snel afnemen zodra je gaat rijden zoals we dat al tijden gewoon zijn, met het ongeremde gebruik van comfortsystemen zoals verwarming en airco, en behoorlijk wat kilometers op de autoweg. Het zakt dan zelfs een eind onder 300 kilometer. Met de nog altijd beperkte laadinfrastructuur in ons land wordt dat in sommige situaties dus rekenen.

In cijfers

Motor

Twee synchrone motoren, 95 kWh

4,5 uur laden op 22 kW: 80 procent

30 minuten laden met snellader 150 kW

Prestaties

Topsnelheid: 199 km/u

0-100 km/u in 5,8 seconden

Autonomie (norm): 420 km

Test ecorijden: 370 km

Test gewoon rijgedrag: 265 km

Instapprijs

82.400 euro

+

Afwerking, comfort

Praktisch gebruik

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content