Het Zonhovense bedrijf Cardiff heeft in 2005 de thuistap PerfectDraft ontwikkeld en geproduceerd. Dat gebeurde op vraag van de internationale brouwerijgroep AB InBev. "Maar ook andere brouwerijen vroegen om zo'n thuistap. Bovendien kregen we van brouwerijen van speciaalbieren de vraag om vaten van 20 of 30 liter te maken", zegt ingenieur Geert Standaert. Hij is met Imar Vandebriel vennoot van Cardiff. Ze ontwikkelden een nieuw soort biervat dat komaf maakt met de nadelen van vaten uit inox of pet.
...

Het Zonhovense bedrijf Cardiff heeft in 2005 de thuistap PerfectDraft ontwikkeld en geproduceerd. Dat gebeurde op vraag van de internationale brouwerijgroep AB InBev. "Maar ook andere brouwerijen vroegen om zo'n thuistap. Bovendien kregen we van brouwerijen van speciaalbieren de vraag om vaten van 20 of 30 liter te maken", zegt ingenieur Geert Standaert. Hij is met Imar Vandebriel vennoot van Cardiff. Ze ontwikkelden een nieuw soort biervat dat komaf maakt met de nadelen van vaten uit inox of pet. Buitenlandse klanten zenden hun inox vaten vaak niet terug. Voor Amerikanen is het lucratiever om de vaten naar de schroothandel te brengen. "Ze krijgen er 45 euro voor, terwijl het statiegeld maar 30 euro bedraagt. De brouwers zijn daarmee hun investering in de inox vaten kwijt en moeten nieuwe kopen", legt Standaert uit. Vaten uit inox zijn voor veel brouwerijen verlieslatend en zeker niet duurzaam. Daarom werden vaten uit pet ontwikkeld, maar ook die waren niet ideaal. Je kunt er het bier niet lang genoeg in bewaren. De prik gaat verloren en door de opname van zuurstof gaat het bier dood. Bij overdruk exploderen de vaten zelfs. In samenwerking met Brouwerij Martens vond Cardiff een oplossing. In 2010 en 2011 vroegen ze de patenten aan voor een vat uit kunststof met daarin twee zakken. Het vat bestaat uit een robuuste buitenwand uit polyethyleen. De buitenste zak bevat de druk, de binnenste zak het bier. Door die twee te scheiden, vermijden ze dat het bier wordt aangetast door leidinglucht en zwavelrestanten. Het bier kan ook niet corroderen en daardoor blijft de prik op peil. "Dat is interessant voor de export, want daar faalden de alternatieven." Met de vaten kun je ook wijn of andere dranken vervoeren. Cardiff wil zijn vaten commercialiseren en produceren. Het gamma bevat twee soorten vaten voor 5, 10, 20 en 30 liter. Het eerste type zijn vaten die eenmalig worden gebruikt voor de export, maar waarvan het kunststofmateriaal volledig recycleerbaar is. Het tweede type zijn herbruikbare vaten. Cardiff mikt vooral op de markt van de Europese speciaalbieren, maar het bedrijf krijgt ook vragen van brouwerijen uit de Verenigde Staten en Australië. De technologie werd hier ontwikkeld, maar voor de bouw van de matrijzen, de productie en de assemblage richtte het een dochteronderneming op in China. Daar werken de meeste van de 40 werknemers, want de productie is erg arbeidsintensief. Het bedrijf mikt op een productiecapaciteit van 30.000 vaten per maand, maar zou op basis van de vraag binnen het jaar naar 200.000 vaten per jaar kunnen gaan. Daarom onderzoekt het of het volgend jaar met de bouw van een fabriek in België kan starten, goed voor 100 arbeidsplaatsen. Cardiff rekent op steun van het Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat (Salk) om te groeien. Dat plan moet de economie in Limburg een duw geven na de sluiting van Ford Genk. Er is 317 miljoen euro beschikbaar van de Europese Unie, de Vlaamse regering en de provincie Limburg. "Onze fabriek in Limburg zou rechtstreeks 2 procent van de gewezen Ford-medewerkers aan de slag kunnen helpen. Dat vergt een investering van 3 tot 5 miljoen euro, als we de grond en gebouwen zouden kopen", zegt Standaert, die al een locatie op het oog heeft. "Rechtstreekse subsidies aan ondernemingen zijn niet mogelijk omdat de Europese Unie beperkingen oplegt", reageert Johann Leten, de gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg. "Behalve als het om een reconversiezone gaat, maar dat is in Limburg niet het geval. Bedrijven hebben via Salk wel recht op bijkomende belastingaftrek. Ongeveer een derde van het Salk-bedrag is een kapitaalsverhoging van 100 miljoen van investeringsmaatschappij LRM. De rest is bedoeld om de randvoorwaarden voor ondernemers te verbeteren, bijvoorbeeld door de infrastructuur te moderniseren." Een aantal economen liet zich kritisch uit over dit soort plannen omdat ze wel mooi klinken, maar achteraf vaak een lege doos zijn. Ook Standaert verwachtte er dus meer van. Hij heeft al vragen uit Spanje, Australië en de Verenigde Staten gekregen om daar een fabriek te openen, en overlegt daar over financiële ondersteuning door de lokale overheid en investeerders. "Wij staan open voor alle initiatieven", is te horen op het kabinet van Vlaams minister van Innovatie en Overheidsinvesteringen Ingrid Lieten (sp.a), een van de pleitbezorgers van het uitvoeringsplan. "Maar het is niet de opzet van Salk om rechtstreeks subsidies aan bedrijven te geven. We willen de bedrijven wel extra zuurstof geven via de LRM, het Innovatiecentrum en het Agentschap Ondernemen." BENNY DEBRUYNE"Onze fabriek in Limburg kan rechtstreeks 2 procent van de gewezen Ford-medewerkers aan de slag helpen"