Een degelijke constante

Als je met de nieuwe Golf mag rijden, ligt de lat meteen hoog. Al van bij de eerste generatie, die in 1974 in de showroom kwam, was deze auto bijzonder. Hij gaf altijd het gevoel dat alles klopte, ten minste toch voor wat automobiliteit in de tijdsgeest voorstelde. Telkens opnieuw, in elk van de vorige zeven generaties, gaf de Golf de indruk een auto te zijn die door perfectionisten was ontwikkeld. De cijfers bevestigen dat gevoel. De Golf is sinds 1974 in Europa altijd de best verkochte auto in zijn segment geweest. Het steekt bij de concurrentie ongetwijfeld: sinds generatie 1 verkocht Volkswagen meer dan 35 miljoen exemplaren.

Nu krijgen we de achtste generatie, die voor het ongeoefende oog zeer moeilijk te onderscheiden valt van de vorige. Uiterlijk is de Golf weinig veranderd. De afmetingen blijven nagenoeg dezelfde, de binnenruimte ook. Daar is niets mis mee: het is nog altijd perfect zitten in de Golf, met een ideale rijhouding. Onder de motorkap is er klein nieuws. De viercilinder van anderhalve liter krijgt er elektrische ondersteuning bij in de versie eTSi, die we testten. Het systeem recupereert energie tijdens het remmen en springt via een batterij van 48 volt bij om meer vermogen te genereren of bepaalde functies, zoals airco, over te nemen. Het verschil is merkbaar. De motor is nu veel romiger en soepeler, maar vooral ook zuiniger. Hoewel we bijwijlen uitbundig omgingen met het gaspedaal, bleef het bij een gemiddeld verbruik van 6,5 liter. Dat is uitstekend voor een viercilinder die benzine slurpt.

Uiterlijk is de Golf weinig veranderd.

Minder opgetogen waren we over het interieur. Het is nog altijd best oké, maar schurkt minder aan tegen ‘premium’ dan we van het model gewoon zijn. Ademde het interieur van een Golf vroeger topkwaliteit, dan vinden we nu toch wel behoorlijk wat harde plastic. Ook het systeem om tegen de auto te praten, is een bron van ergernis. Soms begrijpt het ding gewoon niet wat je zegt. Geef ons dus maar een klassiek knopje om de temperatuur van de airco te verlagen, in plaats van te zeggen: “Ik heb het warm.”

Volkswagen Golf 1.5 eTSi

Motor: 4-cilinder turbobenzine, 1498 cc, 150 pk

Max. koppel: 250 Nm bij 1500 t/m

Prestaties:

Topsnelheid: 224 km/u

0-100 km/u: nnb

Emissie: 130 gr CO2/km

Norm: 5,7 liter/100 km

Test: 6,5 liter

Instapprijs: 31.760 euro

+

Blijft topauto

Amper veranderd

De laatste?

De nieuwe Golf heeft veel meer elektronische en digitale hulpmiddelen, zoals het vernieuwende Car2X, dat de auto laat communiceren met andere auto’s, zodat ze elkaar kunnen verwittigen voor een gevaarlijke situatie. Maar voorts verschilt hij dus amper van zijn voorganger. Dat is normaal. De Europese regelgever dwingt de autowereld in de richting van elektrisch rijden. Om zich niet te laten wurgen door monsterboetes, zijn de merken verplicht de gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto’s die ze in 2020 verkopen, te beperken tot 95 gram. In 2025 wordt dat 85 gram. Om die norm te halen, moeten de merken nu hybride en vooral elektrische auto’s verkopen. Volkswagen zet vanaf dit jaar dus alles op elektriciteit, met in de spits de nieuwe ID. 3, de elektrische auto waarvan nu al gezegd wordt dat hij de nieuwe Golf wordt. De nieuwe Golf zou dus weleens de laatste kunnen zijn. Het verklaart waarom VW heel weinig heeft geïnvesteerd in deze achtste generatie, die dus als twee druppels water op de vorige lijkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content