Als je met de nieuwe Golf mag rijden, ligt de lat meteen hoog. Al van bij de eerste generatie, die in 1974 in de showroom kwam, was deze auto bijzonder. Hij gaf altijd het gevoel dat alles klopte, ten minste toch voor wat automobiliteit in de tijdsgeest voorstelde. Telkens opnieuw, in elk van de vorige zeven generaties, gaf de Golf de indruk een auto te zijn die door perfectionisten was ontwikkeld. De cijfers bevestigen dat gevoel. De Golf is sinds 1974 in Europa altijd de best verkochte auto in zijn segment geweest. Het steekt bij de concurrentie ongetwijfeld: sinds generatie 1 verkocht Volkswagen meer dan 35 miljoen exemplaren.
...

Als je met de nieuwe Golf mag rijden, ligt de lat meteen hoog. Al van bij de eerste generatie, die in 1974 in de showroom kwam, was deze auto bijzonder. Hij gaf altijd het gevoel dat alles klopte, ten minste toch voor wat automobiliteit in de tijdsgeest voorstelde. Telkens opnieuw, in elk van de vorige zeven generaties, gaf de Golf de indruk een auto te zijn die door perfectionisten was ontwikkeld. De cijfers bevestigen dat gevoel. De Golf is sinds 1974 in Europa altijd de best verkochte auto in zijn segment geweest. Het steekt bij de concurrentie ongetwijfeld: sinds generatie 1 verkocht Volkswagen meer dan 35 miljoen exemplaren. Nu krijgen we de achtste generatie, die voor het ongeoefende oog zeer moeilijk te onderscheiden valt van de vorige. Uiterlijk is de Golf weinig veranderd. De afmetingen blijven nagenoeg dezelfde, de binnenruimte ook. Daar is niets mis mee: het is nog altijd perfect zitten in de Golf, met een ideale rijhouding. Onder de motorkap is er klein nieuws. De viercilinder van anderhalve liter krijgt er elektrische ondersteuning bij in de versie eTSi, die we testten. Het systeem recupereert energie tijdens het remmen en springt via een batterij van 48 volt bij om meer vermogen te genereren of bepaalde functies, zoals airco, over te nemen. Het verschil is merkbaar. De motor is nu veel romiger en soepeler, maar vooral ook zuiniger. Hoewel we bijwijlen uitbundig omgingen met het gaspedaal, bleef het bij een gemiddeld verbruik van 6,5 liter. Dat is uitstekend voor een viercilinder die benzine slurpt. Minder opgetogen waren we over het interieur. Het is nog altijd best oké, maar schurkt minder aan tegen 'premium' dan we van het model gewoon zijn. Ademde het interieur van een Golf vroeger topkwaliteit, dan vinden we nu toch wel behoorlijk wat harde plastic. Ook het systeem om tegen de auto te praten, is een bron van ergernis. Soms begrijpt het ding gewoon niet wat je zegt. Geef ons dus maar een klassiek knopje om de temperatuur van de airco te verlagen, in plaats van te zeggen: "Ik heb het warm."