"Ik ga één à twee keer per week naar een concert. Voor mij is dat een vorm van escapisme, om het werk even helemaal te vergeten. Een concertzaal is een bijzondere plek. De twee, drie seconden van complete stilte voor het begin en de eerste noten die daarna klinken, ik krijg er vaak kippenvel van. Het heeft iets heel spiritueels. Waar gebeurt het nog dat mensen uit eigen beweging in stilte samenzitten? Je komt als een ander mens uit een concert dat je emotioneel heeft geraakt, je voelt dan een soort liefde voor de wereld. Daarvoor doe ik het.
...

"Ik ga één à twee keer per week naar een concert. Voor mij is dat een vorm van escapisme, om het werk even helemaal te vergeten. Een concertzaal is een bijzondere plek. De twee, drie seconden van complete stilte voor het begin en de eerste noten die daarna klinken, ik krijg er vaak kippenvel van. Het heeft iets heel spiritueels. Waar gebeurt het nog dat mensen uit eigen beweging in stilte samenzitten? Je komt als een ander mens uit een concert dat je emotioneel heeft geraakt, je voelt dan een soort liefde voor de wereld. Daarvoor doe ik het. "Het begon meer dan dertig jaar geleden. Iemand nam me mee naar Musica Antiqua, het oudemuziekfestival in Brugge, dat nu MAfestival heet. Ik was meteen verkocht. Het MAfestival trekt een internationaal publiek aan - niet het publiek dat komt voor de koetsen en de reien. Je voelt dan een speciale vibe in de stad. Een goed festival is geen optelsom van losse concerten - het is ook een setting, een sfeer, een community. Sinds die eerste keer heb ik geen enkele editie gemist." "Oude muziek - muziek uit de middeleeuwen, de renaissance en de barok - spreekt me aan omdat ze zo enorm verscheiden is. Bovendien laat ze een grote vrijheid aan de uitvoerders. Soms weet je niet wat je te wachten staat als je naar een concert gaat, ik vind dat geweldig. Die vrijheid en die drang naar vernieuwing heb ik ook gevonden in de hedendaagse muziek. Ook daarin heb ik een heel ruime belangstelling, van Igor Stravinsky en John Cage tot rock. Ik ben fan van Frank Zappa - hij fuseerde folk, blues, rock, doo-wop en avant-garde tot zijn eigen vintage stijl. Er zijn wel meer oudemuziekliefhebbers die zo'n brede interesse hebben. In muziek lijkt het soms allemaal samen te komen. "Ik woon in Brussel. Het aanbod aan concerten is daar amazing, zeker als je bijvoorbeeld de vergelijking maakt met steden in Frankrijk met evenveel inwoners. Dat komt, denk ik, omdat je hier twee gemeenschappen hebt, die ieder de stad claimen. Ik ben ervan overtuigd dat sterke economieën baat hebben bij een sterke kunstscene, er ontstaat dan een bestuiving tussen beide. I'm a big believer. Ondernemers zijn vaak boeiende mensen die openstaan voor nieuwe dingen. Ik zie dat veel succesvolle bedrijfsleiders en ondernemers belangstelling hebben voor cultuur vanuit een fundamentele zoekende ingesteldheid." "Ik ben heel blij dat ik begin dit jaar ben gevraagd om voorzitter van het festival te zijn. Mensen uit de zakenwereld kunnen een klankbord zijn voor een cultuurorganisatie. Ze kunnen er bijvoorbeeld toe bijdragen om de structuur zo licht en flexibel mogelijk te maken, ze kunnen helpen realistische ambities te formuleren. Maar tegelijk is het belangrijk te beseffen dat het artistieke in de handen van de artistieke ploeg ligt. Zo bekeken is mijn rol dezelfde als bij Gimv: de bedrijven waarin we investeren, duwen we vooruit, we remmen ze niet af. "Er zijn wel meer gelijkenissen met de zakenwereld. De concurrentie onder de oudemuziekfestivals is de voorbije jaren enorm toegenomen. De enige manier om daar een antwoord op te bieden, is innovatie - net zoals in de business. Het MAfestival combineert bijvoorbeeld oude muziek met nieuwe muziek of theater, experimenteert met kortere concerten of kiest voor ongewone locaties. Zo is er dit jaar een lunchconcert met waanzinaria's uit de barok in de kapel van het Psychiatrisch Ziekenhuis. Daar verwacht ik veel van." Het MAfestival loopt in Brugge van 5 tot 14 augustus. WIM VER ELST, FOTOGRAFIE JONAS LAMPENS