Het heeft jarenlang voor een spraakverwarring gezorgd. Toen auto's in hoogbouw bijna exponentieel populair werden, heetten ze in de volksmond 'terreinwagen'. Ondertussen hebben de marketinglui een andere term voor hoge auto's verzonnen: sports utility vehicle (SUV). De meeste zijn gemaakt voor gewone wegen, maar er zijn ook modellen die onverhard terrein of zand, modder en andere hindernissen aankunnen, zoals de Discovery Sport van Land Rover. Ideaal voor bestuurders die voor hun beroep of hun hob...

Het heeft jarenlang voor een spraakverwarring gezorgd. Toen auto's in hoogbouw bijna exponentieel populair werden, heetten ze in de volksmond 'terreinwagen'. Ondertussen hebben de marketinglui een andere term voor hoge auto's verzonnen: sports utility vehicle (SUV). De meeste zijn gemaakt voor gewone wegen, maar er zijn ook modellen die onverhard terrein of zand, modder en andere hindernissen aankunnen, zoals de Discovery Sport van Land Rover. Ideaal voor bestuurders die voor hun beroep of hun hobby wel eens de gewone wegen moeten verlaten. Maar voor die onverharde wegen hebt u niet noodzakelijk een SUV nodig. Sommige breaks zijn ook geconfigureerd om er de hort mee op te gaan. Meer zelfs: de zogenoemde terreinbreak was er al aan het begin van de jaren 2000, met modellen als de Audi A6 Allroad en de Volvo XC70. In vergelijking met de klassieke break of stationwagon staan die modellen iets - maar niet veel - hoger van de grond, hebben ze standaard vierwielaandrijving en zien ze er met wat opsmuk wat avontuurlijker uit. Populair is die auto niet meteen bij de massa, maar bij autoliefhebbers met een dynamische rijstijl des te meer. Een break heeft een fijner rijgevoel dan een SUV, omdat het zwaartepunt lager ligt en het voor de ontwerpers makkelijker is een compromis te vinden tussen dynamiek in de bochten en comfort op rechte wegen. Mercedes sprong later dan Audi en Volvo op die kar, met de E-Klasse All-Terrain. Ondertussen breidt het Duitse premiummerk zijn aanbod uit met deze C-Klasse in een 4x4-configuratie. Een eerste blik leert dat de hogere afstelling van de vering geen afbreuk doet aan de natuurlijke elegantie van de C-Klasse. Onderweg merk je weinig van die 4 centimeter bijkomende rijhoogte en blijf je in alle omstandigheden genieten van het bekende comfortgevoel. Echt sterke nummertjes voerden we niet op, maar op een paar onverharde wegen met behoorlijke putten en stevige niveauverschillen merkten we dat deze 'terreinwagen' zijn mannetje staat. Dat is mede te danken, als we even technisch mogen zijn, aan een vergrendelbaar centraal differentieel, dat het koppel verdeelt tussen de assen. Slotsom: deze wagen is meer dan een waardig alternatief voor SUV's met terreincapaciteit.