Neen, toen we de nieuwe Patrol GR-terreinberline van Nissan uittestten, zagen we beslist geen beestjes. Het was evenmin onze bedoeling het beest uit te hangen met deze 4x4. En toch hebben we de natuurvergelijkingen in de inleiding niet zomaar gekozen. Zodra men plaatsneemt achter het stuur van deze terreinberline, geeft de krachtige zescilinder-turbodiesel zijn bestuurder al vlug te kennen waar hij het liefst naartoe wil: de natuur, de heuvels, de steppe... In tegenst...

Neen, toen we de nieuwe Patrol GR-terreinberline van Nissan uittestten, zagen we beslist geen beestjes. Het was evenmin onze bedoeling het beest uit te hangen met deze 4x4. En toch hebben we de natuurvergelijkingen in de inleiding niet zomaar gekozen. Zodra men plaatsneemt achter het stuur van deze terreinberline, geeft de krachtige zescilinder-turbodiesel zijn bestuurder al vlug te kennen waar hij het liefst naartoe wil: de natuur, de heuvels, de steppe... In tegenstelling tot zijn rechtstreekse concurrenten - die allemaal zijn uitgerust met een viercilinder - ontwikkelt de zescilinder-turbodiesel een grote trekkracht (motorkoppel), waardoor dit "werkbeest" zich pas echt thuis voelt op het terrein. Zo kan het bijvoorbeeld een maximum (geremd) sleepgewicht aan van 3500 kilogram. Tijdens de testrit op een zwaar parcours waren er maar weinig hindernissen die deze Nissan niet kon nemen. Maar u hoeft vanzelfsprekend geen safarireiziger te zijn om deze Patrol GR te besturen. De zescilinder staat ook garant voor een soepel, comfortabel en fluisterstil rijgedrag op de baan, zodat de wagen zonder problemen elke vergelijking met een hedendaagse break of berline doorstaat.Zowel inzake koetswerkdesign als vormgeving van het interieur verschilt de nieuwe Patrol GR - verkrijgbaar in twee driedeursuitvoeringen met korte wielbasis ( S en SE) en drie vijfdeursmodellen met lange wielbasis ( S, SE en Executive) - grondig van zijn voorganger. Dat geldt eveneens voor technische componenten zoals de verfijnde soepele overbrenging, de elektrisch inschakelbare stabilisatorstang op de achtertrein of het nieuwe ABS-systeem, dat ook bij steile afdalingen op zwaar terrein bruikbaar blijft. Binnenin is er meer been-, hoofd- en schouderruimte voor alle inzittenden (tot zeven in de Wagon). Tegenover vroegere versies is de zitpositie van zowel passagiers als bestuurder er flink op vooruitgegaan. Doordat de middentunnel werd aangepast, kreeg de chauffeur ook heel wat meer beenruimte. De nieuw ontworpen zetels bieden voldoende steun: ze zijn ruim bemeten zonder dat dit afbreuk doet aan de vrije binnenruimte. Wanneer de derde zetelrij wordt neergeklapt, kan het laadvermogen van de vijfdeurs GR met 42% worden vergroot. Bij de driedeurs Patrol GR schommelt het laadvolume tussen 308 liter en 1652 liter. Bij het vijfdeursmodel bedraagt het laadvolume minimum 183 liter (met zeven inzittenden) en maximum 2287 liter (met twee zitplaatsen). Prijs van dit robuuste terreinbeest: tussen 1.035.000 frank en 1.549.000 frank. PATRICK OP DE BEECK