Renault en Nissan huizen al jaren onder hetzelfde dak. Ze kunnen dus de goede dingen uit elkaars gamma gebruiken. Natuurlijk werkt dat vooral in één richting, zijnde van Frankrijk naar Japan. Zo zou er zonder Renault geen dieselmotor zitten in de Qashqai. Zonder die motor zou de enige echt goede personenwagen in de catalogus van Nissan een veel kleinere voetafdruk hebben. Omgekeerd zit in het portfolio van Nissan minder dat bruikbaar is voor Renault. Dat is normaal: het zijn de Fransen die ...

Renault en Nissan huizen al jaren onder hetzelfde dak. Ze kunnen dus de goede dingen uit elkaars gamma gebruiken. Natuurlijk werkt dat vooral in één richting, zijnde van Frankrijk naar Japan. Zo zou er zonder Renault geen dieselmotor zitten in de Qashqai. Zonder die motor zou de enige echt goede personenwagen in de catalogus van Nissan een veel kleinere voetafdruk hebben. Omgekeerd zit in het portfolio van Nissan minder dat bruikbaar is voor Renault. Dat is normaal: het zijn de Fransen die de Japanse constructeur kwamen redden, toen ze eind jaren negentig de eerste stappen in hun alliantie zetten. Nissan was toen op sterven na dood, want het maakte al jaren verlies. Maar ook in dit geval bevestigt de uitzondering de regel. Nissan is met de Navara al jaren goed bezig in het segment van de pick-up. Er is wereldwijd een groeiende vraag naar dat autotype. Renault, dat als massaconstructeur verplicht is op alle terreinen mee te spelen, nam de Navara dus maar onder handen. Het resultaat is de Alaskan, zeg maar een meer verfijnde versie van de Navara, die er veeleer uitziet als een karakterloze, kleine vrachtwagen waarmee je in het dagelijks leven niet snel buitenkomt. Met de Alaskan doe je dat wel. Of wat je als constructeur alleen al met enkele kleine esthetische ingrepen kunt bereiken. De designers van Renault zetten er een andere snoet op en sleutelden ook wat aan de achterkant, en zie: de Alaskan heeft een veel blitsere en vooral toegankelijkere look. Die zou ervoor kunnen zorgen dat Renault serieus wat klanten wegpikt bij de Japanse partner, maar ook dat hoort uiteraard bij het alliantieprincipe. In het interieur heeft Renault het niet te ver gezocht en alles overgenomen. Dat is jammer, want het Franse infotainsysteem R-Link was zeker een stap vooruit geweest. Opvallend achter het stuur: het zeer behoorlijke comfortniveau voor een pick-up. De viercilinder turbodiesel van 2,3 liter is dezelfde als die van de Japanse tweelingbroer, maar wel degelijk een krachtbron die destijds werd ontwikkeld bij Renault. Zodra je de normale wegen verlaat en het terrein opzoekt, laat de Alaskan zijn ware aard zien: een beer van een pick-up met serieuze offroadcapaciteiten.