Businessgifts versus promotioneel artikel

Businessgifts zijn relatiegeschenken die firma's vooral rond het jaareinde uitdelen aan klanten om de relatie te bestendigen. Ze kunnen die inbrengen als reclamekosten als hun naam op het cadeau staat en de waarde minder dan 50 euro is. Promotionele producten worden eerder gegeven als verkoopondersteuning of om de naamsbekendheid te verbeteren. Denk aan balpennen, USB-sticks, T-shirts, barbecueschorten, petten, drinkbussen, ballonnen of fluohesjes. Michel Van Bavel van Van Bavel Premiums & Gifts en voorzitter van de Belgian Association of Promotional Products: "Een goed gekozen promotioneel product versterkt bij...

Businessgifts zijn relatiegeschenken die firma's vooral rond het jaareinde uitdelen aan klanten om de relatie te bestendigen. Ze kunnen die inbrengen als reclamekosten als hun naam op het cadeau staat en de waarde minder dan 50 euro is. Promotionele producten worden eerder gegeven als verkoopondersteuning of om de naamsbekendheid te verbeteren. Denk aan balpennen, USB-sticks, T-shirts, barbecueschorten, petten, drinkbussen, ballonnen of fluohesjes. Michel Van Bavel van Van Bavel Premiums & Gifts en voorzitter van de Belgian Association of Promotional Products: "Een goed gekozen promotioneel product versterkt bij de doelgroep de naamsbekendheid. Bovendien is het een blijvend object: de mensen houden het bij en elke keer dat ze het gebruiken, is er weer een contactmoment." Volgens professor Arne Roets, verbonden aan de vakgroep ontwikkelings-, persoonlijkheids- en sociale psychologie van de Universiteit Gent, is er in een verkoper-klantrelatie sprake van sociale beïnvloeding. Roets: "Als iemand je iets geeft, zelfs al is het ongevraagd, dan sta je 'in het krijt bij die persoon'." Fondsenwervers sturen daarom vaak met een 'bedelbrief' een klein geschenkje mee. Hoe werkt het dan in het hoofd van de consument als er een promotioneel artikel gegeven wordt bij de aankoop van een product? "Als je iets krijgt bij een aankoop, dan is dat een bonus", zegt Arne Roets. "Je krijgt het idee dat je een koopje doet." Er zullen altijd mensen zijn die wantrouwig zijn, zeker als er een geste wordt gedaan nog voor zij iets gekocht hebben. Zij spelen niet mee in het spel van wederkerigheid. Zit er een cadeautje in de verpakking, dan zijn er weinigen die dat afslaan. Arne Roets: "Als het op voorhand gegeven wordt, dan beginnen bij sommige mensen de alarmbellen te rinkelen: 'ze geven me wat omdat ze iets van me willen'. Dat is een reden om te weigeren. Maar zit het bij een product in de verpakking, dan is die reden om te weigeren er niet meer." Promotionele artikelen vallen in de wet op de handelspraktijken onder het 'gezamenlijk aanbod'. Sinds de versoepeling van die wet in 2010 is een gezamenlijk aanbod van een gadget en een artikel toegelaten, in zoverrre het geen oneerlijke handelspraktijk is. De wetgever heeft voor de financiële sector wel beperkingen opgelegd. Promotionele artikelen moeten een duidelijk en onuitwisbaar reclameopschrift hebben en de prijs mag niet meer bedragen dan 10 euro of 5 procent van de verkoopprijs van het artikel (exclusief btw). Ook in de farmasector zijn er beperkingen op wat gegeven kan worden. De komende Wereldbeker voetbal biedt voor adverteerders veel kansen om daar met promotionele producten op in te haken. Overigens mogen alleen de officiële partners van de Rode Duivels met de naam en de beeltenis van de spelers werken voor promoties. Andere bedrijven kunnen nog altijd met de Belgische driekleur of met algemene voetbalgadgets extra klanten trekken. De sector van de promotionele producten hoopte op een boom in de bestellingen van zulke voetbalartikelen, maar de reacties van de adverteerders vallen nog wat tegen. AD VAN POPPEL