De afgelopen jaren tierden de initiatieven voor de ontwikkeling van software-applicaties zo welig dat wie niet in het wereldje thuis is, het overzicht al lang kwijt is. 'Hackatons' worden ze genoemd, evenementen voor softwareprogrammeurs en andere mensen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van applicaties, zoals grafisch ontwerpers en projectleiders. Zo'n hackathon kan een dag maar evengoed een week duren en zich richten op een besturingssysteem, programmeertaal of doelgroep. In België zijn er tal van hackathons, onder meer de nakende Apps For Flanders Student Hackathon op 14 september.
...

De afgelopen jaren tierden de initiatieven voor de ontwikkeling van software-applicaties zo welig dat wie niet in het wereldje thuis is, het overzicht al lang kwijt is. 'Hackatons' worden ze genoemd, evenementen voor softwareprogrammeurs en andere mensen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van applicaties, zoals grafisch ontwerpers en projectleiders. Zo'n hackathon kan een dag maar evengoed een week duren en zich richten op een besturingssysteem, programmeertaal of doelgroep. In België zijn er tal van hackathons, onder meer de nakende Apps For Flanders Student Hackathon op 14 september. "Daarnaast heb je hackathons voor een bedrijf, zoals Microsoft voor Windows doet", zegt Tanguy De Lestré, de tweetalige oprichter van MobileMonday, het platform achter Appsmarathon. Die Appsmarathon, in de Brusselse Claridge, is dan weer géén hackathon maar geldt als het mekka voor de Belgische mobiele ontwikkelaars. Op 24 september presenteren vier uur lang zestien appbedrijven gedurende zes minuten de applicatie die ze op voorhand ontwikkeld hebben. Het event lokt live en via streaming honderden deelnemers. De jury en het publiek kiezen elk hun winnaar. Al deze evenementen richten zich op de ontwikkelaar, maar ondertussen zijn er ook wedstrijden waar de eindgebruiker zijn favoriete app kiest: organisaties zoals The App of The Year en de App van het Jaar belonen de software die het meest in de smaak viel bij het grote publiek. Hoe verloopt zo'n hackathon? Op de eerste Belgische editie van BeMyApp, een uit Frankrijk overgewaaide hackathon, kregen de softwareontwikkelaars (ook programmeurs of developers genoemd), grafici en projectleiders 48 uur om een applicatie tevoorschijn te toveren. Voor jonge ontwikkelaars verhoogt een goede prestatie op zo'n appmarathon hun marktwaarde. De prijzentafel op een hackathon bestaat doorgaans uit smartphones, consultancy aangeboden door sponsors en de deelname aan buitenlandse appmarathons of start-upprogramma's. Het BeMyApp-weekend begon op 29 juni met de pitches: elke kandidaat krijgt exact één minuut de tijd om zijn idee voor te stellen. "Over de ideeën mag wel al grondig zijn nagedacht vóór de presentatie. Het is zelfs een pluspunt als de haalbaarheid al werd geëvalueerd", zegt Cé-dric Couvreur, organisator van BeMyApp België. "Maar er mag nog niet aan de code zijn geschreven." Duidelijk overkomen en belangstelling wekken is de boodschap, maar het komt er vooral op aan de grafici en ontwikkelaars te overtuigen. Zij zullen stemmen door middel van fiches. "Nogal wat uitstekende ideeën hebben het niet gehaald", stelt Couvreur vast na de stemming. "Maar dat is nu eenmaal het spel: de grafisch ontwerpers en de ontwikkelaars stemmen voor de projecten waaraan ze graag willen werken." Na de presentaties blijft een handvol projecten over. De deelnemers krijgen een paar minuten om teamleden te ronselen met uiteenlopende talenten. In de BeMyApp-wedstrijd moest elk team minstens drie developers tellen. Zodra de teams gevormd zijn, kan het aftellen beginnen: het is nu zaak het idee te verfijnen, aan een businessplan te denken en zowel de tussentijdse als de afrondende pitch voor te bereiden. Maar vooral om de applicatie in 48 uur maximaal te coderen en te ontwikkelen. Op zondagavond wordt het werk gekeurd. De vier overblijvende teams in de BeMyApp-wedstrijd beschikten elk over tien minuten om hun project voor te stellen aan de jury en over vijf minuten om vragen te beantwoorden. De jury hanteerde vier criteria: het originele en vernieuwende karakter van het project, de hoeveelheid werk die het team in 48 uur heeft verzet, het groeipotentieel en het businessmodel. De jury bleek het meest gecharmeerd door First Sight, een app waarmee je iemand kan terugzien tot wie je je aangetrokken voelt. Na de wedstrijd blijft elk team eigenaar van zijn idee. Jean-Paul de Ville, de CEO van Appsolution, gelooft in de toekomst van zulke events ter bevordering van de ontwikkeling van apps, maar volgens hem staan de Belgische initiatieven nog in hun kinderschoenen. "Op dit moment haalt in België geen enkele wedstrijd echt de bovenhand. Om de twee of drie maanden duikt er wel ergens een initiatief op." Om de creativiteit in de sector te ondersteunen en te stimuleren, besloot Appsolution een platform te lanceren met het oog op de collectieve financiering van projecten voor mobiele apps: Yalalab. Het model lijkt een beetje op muziekplatformen zoals SonicAngel en Akamusic, die muzikanten via crowdfunding in contact brengen met investeerders. "Een applicatie ontwikkelen is duur, veel duurder dan een website aanmaken. Sommige zeer gespecialiseerde Belgische developers strijken tot 20.000 euro per maand op. Nogal wat mensen hebben ideeën, maar niet de middelen om ze uit te werken. Wij geven internetgebruikers de kans om gemakkelijk te investeren en wij zullen een aantal projecten ook steunen." LARA VAN DIEVOET"Een applicatie ontwikkelen is duur. Nogal wat mensen hebben ideeën, maar niet de middelen om ze uit te werken."