Toen ze in 1989 Elini oprichtten, deden Nili en Nisso Barokas eigenlijk niets anders dan het vak voortzetten waarin hun familie al ruim een halve eeuw actief is: juwelen ontwerpen en produceren. Nog geen jaar geleden stortten ze zich echter op het ontwerpen en produceren van horloges.
...

Toen ze in 1989 Elini oprichtten, deden Nili en Nisso Barokas eigenlijk niets anders dan het vak voortzetten waarin hun familie al ruim een halve eeuw actief is: juwelen ontwerpen en produceren. Nog geen jaar geleden stortten ze zich echter op het ontwerpen en produceren van horloges. "Juwelen en horloges zijn twee vakken apart. De markten en de klanten zijn totaal verschillend," benadrukt Avi Saraga, algemeen directeur Europa. Ook al werpt het bedrijf zich met horloges op nieuwe markten, toch zet het ook de traditie van kwaliteitswerk voort waarmee het zijn reputatie vestigde. "Onze horloges worden in Azië gemaakt en de mechaniek is Zwitsers. Voor de Amerikanen bijvoorbeeld zijn de Elini-horloges Zwitserse horloges." De productie van horloges is een veel complexere activiteit dan het maken van juwelen, zegt Saraga. Bovendien kan hij zich nu ook richten op het mannelijke publiek. "Een horloge is vaak het enige sieraad dat mannen dragen en waarmee ze zich kunnen onderscheiden."De eerste collectie, die enkele maanden geleden werd gelanceerd en New Yorker werd genoemd, omvat drie modellen van verschillende grootte. Elk model heeft drie afwerkingen: zonder diamanten, met alleen diamanten op de bovenkant van de wijzerplaat en met diamanten op de hele wijzerplaat. Deze diamanten worden in Azië geslepen en ingezet. De klant kan er naar eigen smaak een lederen horlogebandje aan laten zetten. Prijs: tussen 300 en 5000 euro. De cliënteel bestaat voor twee derde uit vrouwen en voor een derde uit mannen. "De modellen met diamanten zijn voornamelijk voor vrouwen, maar toch verkopen we die in Nederland aan mannen. In België zijn de mannen wat klassieker. Ze dragen in het algemeen een zwart of bruin bandje."In de lente komen er twee nieuwe modellen bij: La Petite en The Jumbo. Elini hoopt zijn naambekendheid te vergroten via gerichte reclamecampagnes en een aantal promotieacties, zoals tijdens de laatste Miss België-verkiezing. De winnares van 2003 kreeg een horloge bezaaid met diamanten aangeboden. Guy Van Den Noortgate"Een horloge is vaak het enige sieraad dat mannen dragen en waarmee ze zich kunnen onderscheiden."