Bij de lancering van elke nieuwe generatie van een Audi-model vragen we ons af of ze uiterlijk sterk zal verschillen van de vorige. Nee dus. Je moet al een kenner zijn om het allemaal te zien. Dat is bij andere premiummerken vaak niet anders: als BMW zijn 5 verandert, of Mercedes zijn E-Klasse, dan nemen ze ook geen stilistische risico's. Audi gaat zelfs in tegen wat in de autowereld toch vaste prik is, want de nieuwe A6 wordt niet wezenlijk groter. Hij is amper een centimeter langer dan de vorige versie...

Bij de lancering van elke nieuwe generatie van een Audi-model vragen we ons af of ze uiterlijk sterk zal verschillen van de vorige. Nee dus. Je moet al een kenner zijn om het allemaal te zien. Dat is bij andere premiummerken vaak niet anders: als BMW zijn 5 verandert, of Mercedes zijn E-Klasse, dan nemen ze ook geen stilistische risico's. Audi gaat zelfs in tegen wat in de autowereld toch vaste prik is, want de nieuwe A6 wordt niet wezenlijk groter. Hij is amper een centimeter langer dan de vorige versie. Zodra je instapt, komt je wel in een heel andere wereld terecht. De kwaliteit van afwerking is nog altijd van het zeer hoge Audi-niveau, maar het oogt allemaal heel wat minder sober dan vroeger. Ronduit indrukwekkend is het digitale instrumentenbord, met een scherm voor de bestuurder en twee schermen in het midden. Hoewel het in het begin natuurlijk even zoeken is, blijkt Audi er met glans in geslaagd zowat alle mogelijke functies op een gebruiksvriendelijke manier onder te brengen op de twee aanraakschermen. De ontwerpers van het nieuwe multimediasysteem, dat een paar maanden eerder werd geïntroduceerd in de vernieuwde A7 Sportback, hebben het goed uitgekiend. Voorts is de nieuwe A6 uitgerust met allerlei elektronische hulpsystemen, maar de testrit bracht ons vooral onder de indruk van het comfort. De uitstekende akoestische isolatie zorgt voor een rustgevend interieur, en hoewel de luchtvering een optie van 2360 euro is, mag je ze niet missen. Ze filtert oneffenheden in het wegdek doeltreffend weg. Daarmee is de A6 meer dan ooit een perfecte reiswagen, temeer omdat de pneumatische vering de A6 perfect stabiel houdt in snellere bochten, en ervoor zorgt dat de grote auto nooit zwaar aanvoelt. De A6 is meer dan ooit een limousine. Zozeer dat we ons afvroegen waarom je nog 25.000 euro meer zou geven voor de iets grotere A8. We reden met de 50 Tdi. Geen zinnig mens kan nog raden welke motor dat is, met de nieuwe naamgeving die de marketingdiensten hebben bedacht. Het blijkt een drieliter turbodiesel, een zeer romige en gewillige zescilinder die ons een gemiddeld testverbruik aanrekende van 7,1 liter. De 50 TDi heeft vierwielaandrijving en is alleen verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak, zoals alle versies van de nieuwe A6.