Een abonnement op kleine wijnen

ISABEAU SAS "In de supermarkten is de romantiek van wijn ver te zoeken."

Via een abonnementendienst brengt wijnmarketeer Isabeau Sas van Our Daily Bottle de oogst van kleine wijnboeren aan de man. “Ik heb een broertje dood aan wijn uit de supermarkt.”

In haar eerste boek, Santé!, leert Isabeau Sas wijnleken de tips en tricks van haar vak. Wijnkenner worden kan al in dertig dagen, belooft de cover. Sommeliers in spe leren over wijntypes en karakteristieken en meten zich in een maand tijd ‘the wine lifestyle‘ aan.

Sas is opgeleid als wijnmarketeer aan de universiteit van Bordeaux, de moeder aller wijnstreken. Ze woonde en werkte ook al in de wijnregio’s Zuid-Afrika en Californië. Tijdens een uitwisselingsprogramma als jonge student, toen nog in de taalkunde, kwam ze in het Zuid-Afrikaanse Stellenbosch tussen de wijnranken terecht. Het was liefde op het eerste gezicht. In Californië deed ze na haar MBA ervaring op als salesmedewerker van een Frans wijnbedrijf.

Met kennis en ervaring op zak keerde Sas huiswaarts en startte ze in 2016 haar eigen onderneming. Our Daily Bottle is niet zomaar een wijnwinkel, maar een wijnabonnementendienst. Iedere maand krijgen abonnees twee flessen toegestuurd. Sas gaat op zoek naar de kleine verhalen en publiceert die in een wijnmagazine. Het is een van de methodes die ze hanteert om aan klantenbinding te doen en de meerwaarde van haar product aan te prijzen.

Voornamelijk haar eigen generatie, die van de millennials, is daar ontvankelijk voor. “Millennials hebben meer interesse in het verhaal”, vertelt Sas. “We zijn de Ryanair-generatie. Wij hebben meer van de wereld gezien en staan meer open voor andere culturen. Wijn maakt daar een deel van uit”, gaat Sas verder. “Wijnen met opvallende labels doen het goed. In mijn onderneming let ik daarop, ik koop geen saaie chateau in. De jongere generaties zijn meer met het product en dus met de fles bezig. Pas daarna proeven ze.”

Kleinschalig en duurzaam

Voor Our Daily Bottle neemt Sas contact op met kleinere wijngaarden. Het is een andere strategie dan die van de supermarkten. “Supermarkten werken samen met bulkwijnproducenten die private labels maken. Dat is een marketingverhaal. De romantiek van wijn is er ver te zoeken. Ik koop niet van fabrikanten, maar van echte wijnboeren. Ik wil hen een eerlijke kans geven. De markt wordt overspoeld door bulkwijnen. Supermarkten onderhandelen scherp en laten weinig marge voor hun leveranciers. Ik vind dat geen fairtrade. Ik onderhandel niet met mijn boeren. Als zij een eerlijke prijs vragen, dan betaal ik die.” Dat lijkt Sas eerlijk, maar een Fairtrade-label zal je niet vinden op haar flessen. “Voor mij is dat niet nodig, net omdat ik rechtstreeks met de boeren werk.”

Met haar kritiek op de supermarkten wil Sas niet overkomen als een snob. Je zal haar niet horen zeggen dat er geen enkele goede wijn in de supermarkt te vinden is. Haar boodschap is vooral dat zij de voorkeur heeft voor kleinschaligere productie. “Wijnsnobisme bestaat al genoeg.”

Je hoeft dus geen wijnsnob te zijn om een oordeel te vellen. Jij weet wat je lekker vindt en wat niet. “Dat is het mooie. Je hoeft niet veel van wijn te kennen om erover te spreken, want we hebben onze zintuigen. Los van achtergrondkennis kan je dus zinnige dingen over wijn zeggen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content