I kea besliste in oktober van vorig jaar om voor Nederland een distributiecentrum te bouwen in Oosterhout (Noord-Brabant). Vandaag gebeurt de verdeling van de Zweedse meubels voor de Benelux vooral via het distributiecentrum in Genk. Volgt een verschuiving van de activiteiten?
...

I kea besliste in oktober van vorig jaar om voor Nederland een distributiecentrum te bouwen in Oosterhout (Noord-Brabant). Vandaag gebeurt de verdeling van de Zweedse meubels voor de Benelux vooral via het distributiecentrum in Genk. Volgt een verschuiving van de activiteiten? "Het Ikea-distributiecentrum in Nederland zal nauwelijks een negatief effect hebben voor Genk," stelt Roel Ewals van Eurologistics (Ewals Groep). Zijn bedrijf is vanuit Genk onderaannemer voor de distributie en het voorraadbeheer van Ikea in de Benelux en Groot-Brittannië. De Zweedse distributeur heeft bij Ewals in Genk een opslagcapaciteit van 80.000 vierkante meter en is goed voor zo'n 700 miljoen frank omzet (70% van het totaal) van Eurologistics. "Meer plaats is er niet," aldus Mats Rignell, hoofd Distribution Services West van Ikea, "tenzij we meer gronden van derden huren." De logistieke verantwoordelijke van Ikea wijst erop dat zijn onderneming vanaf 1999 de Britse distributie vanop het eiland zelf organiseert. Er komt dus ruimte vrij in Genk. "Die wordt ingevuld volgens de noodzaak," aldus Rignell. Hij wijst erop dat Ikea uit milieu- en tijdsoverwegingen besliste naar Oosterhout te trekken. Immers: "Onze onderneming hecht veel belang aan ecologische overwegingen bij logistieke oplossingen. We willen niet dat onze wagens voortdurend de onnodige afstand van Genk naar Nederland afleggen. Dat is tijdrovend en duur. Lagere kosten leiden tot lagere prijzen in de winkels, dus tevreden klanten. Ook speelden veiligheidsoverwegingen. We willen het brandrisico liever speiden over twee centra."Volgens Mats Rignell neemt de Ikea-omzet in de drie landen toe. "Naarmate België of Nederland meer van onze producten afnemen, zal het gewicht van de lokale distributiecentra stijgen," zegt hij. "We verwachten trouwens sowieso dat de distributiecentra meer hooi op hun vork zullen nemen. Almaar meer klanten doen immers een beroep op onze dienst om de gekochte goederen met de vrachtwagen thuis te laten brengen. Om die reden hebben we de distributiecentra liefst zo dicht mogelijk bij de klanten. Zo is de dienst kostenefficiënter."Rignell is overigens best te spreken over de Genkse activiteiten. "Het Limburgse wegennet sluit vlot aan op de wegen naar het zuiden, het oosten en de noordelijke route naar Nederland," meent hij. "Er is veel logistieke expertise bij de Limburgers. De oprichting van het distributiecentrum in Oosterhout is dus zeker niet gebaseerd op negatieve ervaringen. Integendeel."